Bisnes

2022: Tahun Perodua Memaksimumkan Potensinya

Perodua berkata potensi industri kereta tempatan turut dimaksimumkan pada 2022

Perodua mengalami tahun yang sangat cemerlang tahun lepas. Jenama itu melancarkan kajian dengan hibrid Ativa, ia memperkenalkan Perodua Alza serba baharu dan kereta itu menjadi kejayaan jualan yang besar dan jenama itu secara amnya telah mencatatkan prestasi terbaiknya setakat ini, bagaimanapun, jenama itu mengaitkan kejayaan ini dengan faktor luaran.

Perodua menyatakan bahawa industri automotif Malaysia dapat memaksimumkan potensinya melalui tanggungjawab bersama dalam memenuhi jangkaan pelanggan dalam banyak aspek. Kegemaran tempatan mengkreditkan sebab ini untuk kejayaannya yang luar biasa pada tahun 2022 dan walaupun ini benar, kita harus mengakui bahawa jenama itu telah melangkah above and beyond..

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua, Dato’ Sri Zainal Abidin Ahmad menyatakan, “Pencapaian ini juga merupakan komitmen bersama ekosistem tempatan terhadap pelanggan kami dan peranan kolektif kami dalam memajukan industri ini.” Ini terbukti dengan fakta bahawa selepas jualan meningkat 30 peratus pada 2022 kepada 2.6 juta secara keseluruhan.

Tahun 2022 menyaksikan pengeluaran Perodua meningkat sebanyak 49.5 peratus kepada jumlah keseluruhan 289,054 unit pada tahun itu berbanding dengan yang masih mengagumkan tetapi sedikit jika dibandingkan, 193,400 unit pada 2021. Jualan juga meningkat 48.2 peratus pada 2022 kepada satu sejumlah 282,019 unit berbanding 190,291 unit tahun sebelumnya.

Walau bagaimanapun, di sebalik semua kejayaan itu, Dato’ Sri Zainal berkongsi bahawa 2022 juga mempunyai halangan termasuk ekosistem yang perlu pulih berikutan banjir yang dahsyat, kekurangan tenaga kerja di tengah-tengah pandemik global dan kekurangan cip semikonduktor. Beliau menegaskan bahawa Perodua hanya mengatasi semua ini dengan perancangan yang betul.

Dato’ Sri Zainal menambah, “Matlamat kami adalah untuk memenuhi jangkaan pelanggan terhadap kami– bukan sahaja dari segi penyampaian produk dan perkhidmatan tetapi juga dalam memperkenalkan tawaran bernilai lebih tinggi kepada semua rakyat Malaysia. Ini dapat dilihat dengan prestasi pengeluaran dan jualan Disember 2022 kami, yang purata 1,000 kenderaan dibuat dan didaftarkan setiap hari.”

Tambahan pula, Dato’ Sri Zainal menyatakan bahawa untuk 2023 Perodua dan rakan kongsinya akan menumpukan pada memanfaatkan pertumbuhan yang dicapai oleh syarikat-syarikat ini setakat ini untuk mengembangkan kapasiti. Melangkah ke hadapan, beliau berkata bahawa Perodua akan terus memperkenalkan teknologi baharu dalam produk dan perkhidmatan masa depannya serta terus melabur dalam inovasi dalam operasinya.

Kesimpulan Dato’ Sri Zainal, “Buat masa ini, keutamaan kami adalah untuk menghantar kepada mereka yang menempah Perodua mereka dalam tempoh pengecualian cukai jualan kerana harga untuk kenderaan ini akan kekal seperti yang dipersetujui sehingga tarikh akhir 31 Mac 2023.”

Perodua will announce its entire list of targets later in this month and thanks the government and its customers for all their support. Let’s all hope that more automakers find the same success Perodua did last year despite many predicting the car market to decline this year.

Previous post

Honda Malaysia Masih Jenama Kenderaan Bukan Penumpang Nasional No.1

Next post

UMW Toyota Motor Berjaya Jual 101K Kenderaan Pada 2022

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *