Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Peugeot Akan Melancarkan Lima EV Baharu Dalam 2 Tahun

Peugeot akan memulakannya dengan crossover E-3008 pada 2023.

Peugeot baru sahaja mengumumkan projek E-Lion baharunya yang akan menetapkan nada untuk usaha elektrifikasi pembuat kereta Perancis itu bergerak ke hadapan. Pada asasnya rancangan itu akan menyaksikan pembuat kereta mengeluarkan lima kenderaan elektrik (EV) baharu dalam masa dua tahun sahaja mulai tahun ini dan kami nampaknya telah melihat beberapa kenderaan ini juga.

Selain daripada keluaran EV baharu ini, Peugeot juga merancang untuk memperkenalkan sistem hibrid 48 volt baharu ke dalam kenderaan baharunya. Sistem hibrid ringan 48 volt baharu ini akan dilancarkan ke dalam beberapa model baharunya pada tahun 2023 ini yang bermakna pembuat kereta lencana Singa ini memulakan permulaan yang baik tahun ini.

Sistem hibrid Peugeot menampilkan generasi baharu enjin petroleum PureTech yang menghasilkan 100 atau 136 kuasa kuda (74 atau 101 kilowatt), yang mana Peugeot akan dipasangkan dengan kotak gear dwi klac elektrik enam kelajuan dengan 28hp (21kWp) motor elektrik.

Yang pertama daripada kenderaan Peugeot berkuasa hibrid baharu ini dijadualkan akan dikeluarkan pada separuh kedua tahun ini dan ia tidak lain adalah SUV segmen C jenama, Peugeot E-3008 serba baharu. Kenderaan ini akan dilengkapi dengan sistem 48 volt syarikat dan akan dapat beroperasi dalam mod elektrik kira-kira 50 peratus sepanjang masa.

Peugeot E-3008 baharu sepatutnya menawarkan julat WLTP sehingga 700km (434miles) dan akan menampilkan tiga rangkaian kuasa elektrik, termasuk persediaan dwi-motor, menjadikan E-Peugeot pertama ditunggangi platform Stellantis STLA Medium. Jenama itu juga menyatakan bahawa ia akan melancarkan E-5008 tidak lama kemudian.

Selain daripada Peugeot E-3008 baharu, teknologi sistem hibrid ringan ini juga akan disediakan dalam Peugeot 208, 2008, 308, 5008 dan 408 pada 2023. Apatah lagi, dalam tempoh dua tahun akan datang, Peugeot akan melancarkan model baharu E-308, E-308 SW, E-408, E-3008 dan E-5008 sebagai sebahagian daripada barisan hibrid baharunya.

Model E-308 dan E-308 SW , yang dilancarkan pada September 2022 dan akan mula dijual tahun ini akan menampilkan motor elektrik serba baharu syarikat yang menghasilkan 156hp (115kW) sambil menawarkan lebih 400 kilometer (248 batu) daripada julat WLTP.

Dengan semua keluaran bercita-cita tinggi ini dirancang, Peugeot tidak menunjukkan niat untuk mengambil pelan elektrifikasinya secara perlahan-lahan. Walaupun keyakinan ini pastinya memberi inspirasi, negara seperti Malaysia yang jauh ketinggalan dalam infrastruktur pengecasan EV tidak akan dapat mendapat manfaat sepenuhnya daripada ini jadi mungkin Peugeot boleh mempertimbangkan untuk memperlahankan sedikit.

Bagaimanapun, anda tidak boleh menghentikan kemajuan jadi mungkin Malaysia yang perlu dipercepatkan. Apakah pendapat anda tentang rancangan elektrifikasi Peugeot? Adakah jenama bergerak terlalu cepat atau tidak?

Previous post

Adakah Mazda 2 Facelift 2023 Akan Datang Ke Malaysia?

Next post

Perodua Axia serba baharu Dibuka Untuk Tempahan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *