Undang - Undang

7 Kesalahan Tidak Boleh Dikompaun Berkuatkuasa Tahun Baru Cina Ini

Menteri Pengangkutan berkeras terhadap salah laku trafik Tahun Baharu Cina ini.

Semasa musim perayaan Tahun Baharu Cina tahun ini, tujuh kesalahan lalu lintas utama tidak boleh dikompaun, bermakna mereka yang ditangkap melanggar undang-undang itu tidak akan ditawarkan denda, sebaliknya akan dirujuk ke mahkamah. Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, mengumumkan demikian pada sidang media selepas merasmikan Ops Bersepadu dan Kempen Keselamatan Jalan Raya sempena sambutan Tahun Baharu Cina akan datang.

Tujuh kesalahan itu termasuk memotong barisan, memotong di garisan berkembar, tidak mematuhi isyarat lampu merah, memandu melebihi had laju, menggunakan telefon bimbit semasa memandu, tidak memakai tali pinggang keledar atau topi keledar, dan memandu di lorong kecemasan.

Back-Seat-Belt-4

Ini tidak berbeza dengan langkah-langkah yang dilaksanakan di bawah pentadbiran terdahulu semasa Hari Raya tahun lepas. Pada masa itu, 5 kesalahan tidak boleh dikompaun termasuk: memandu di lorong kecemasan, menggunakan telefon bimbit semasa memandu, gagal mematuhi isyarat lampu merah, memotong barisan dan memandu laju. Kini, memotong pada garisan berkembar dan tidak memakai tali pinggang keledar/topi keledar telah ditambahkan ke dalam senarai.

Loke turut mengumumkan kenderaan berat akan dilarang melalui jalan raya pada musim perayaan bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas. Larangan itu akan bermula dua hari sebelum Tahun Baharu Cina, pada 20 dan 21 Januari, dan dua hari selepas itu, pada 24 dan 25 Januari. Jelasnya, larangan itu bertujuan mengelak risiko kemalangan jalan raya akibat aliran trafik bercampur antara kenderaan berat dan kenderaan ringan di jalan raya dan lebuh raya, selain mengelak kesesakan lalu lintas.

Loke menambah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan lebih tegas dalam penguatkuasaan tahun ini. Jelasnya, 2,000 pegawai penguat kuasa JPJ akan ditempatkan pada Tahun Baharu Cina ini bagi mengurangkan kemalangan jalan raya dan kematian. Beliau juga menyebut bahawa semasa operasi mereka, pegawai penguat kuasa akan turut menaiki bas ekspres menyamar sebagai penumpang untuk menangkap pesalah.

Secara keseluruhannya, kerajaan mengambil pendekatan tegas terhadap keselamatan jalan raya semasa musim perayaan Tahun Baharu Cina. Dengan membuat kesalahan lalu lintas tertentu tidak boleh dikompaun dan mengharamkan kenderaan barangan dari jalan raya, mereka bertujuan untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas dan risiko kemalangan. Rakyat Malaysia juga harus memainkan peranan mereka. Bersabar dan berhati-hati di jalan raya. Kerap berehat jika perjalanan jauh. Keluar seawal mungkin untuk mengelakkan trafik yang paling teruk. Pastikan kenderaan anda diservis dan dalam keadaan baik untuk perjalanan jarak jauh.

Previous post

Perodua Ativa Melambung Ketika Kemalangan Di Tol Pulau Pinang

Next post

Hyundai Palisade Facelift Tiba Dengan Naik Taraf Dan Harga Lebih Tinggi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *