Hibrid, Elektrik, Hidrogen

BYD Akan Melancarkan Jenama ‘Yangwang’ Sebagai Kenderaan Elektrik Premium

EV premium Yangwang pertama adalah sebuah SUV.

Syarikat gergasi kenderaan elektrik China BYD akan melancarkan jenama premium baharu pada suku pertama 2023 di bawah jenama ‘Yangwang’, dengan model pertamanya dijangka menjadi kenderaan off-road. Berita ini dikongsi melalui pautan Reuters baru-baru ini.

Jadi apakah maksud nama ‘Yangwang’. Yangwang diterjemahkan dalam bahasa Inggeris bermaksud ‘pandang ke atas’ dan pengurusan BYD memilih nama ini kerana manusia secara rutin mendongak ke langit ketika membuat inovasi dan semasa pembangunan.

Kenderaan yang dihasilkan di bawah jenama baharu itu akan berharga antara 800,000 dan 1.5 juta yuan (USD110,287-USD206,763), tambah BYD.

Setelah meninggalkan kenderaan petrol daripada campuran produknya tahun ini, BYD telah dapat memanfaatkan pelbagai insentif untuk kereta elektrik yang ditawarkan oleh kerajaan pusat dan kerajaan tempatan China.

Pembuat kereta itu, yang mengeluarkan kedua-dua kereta elektrik tulen dan kereta hibrid plug-in, telah mendahului jualan kenderaan elektrik di pasaran kereta terbesar di dunia, dengan jualan lebih tiga kali ganda dalam tempoh 10 bulan pertama tahun ini kepada 1.4 juta, menurut pemfailan syarikat.

byd-yangwang-rear-1.0

Sementara itu, satu fakta yang diketahui umum ialah China telah membuat pertaruhan besar dalam industri kenderaan elektrik pintar (IEV), dengan harapan sektor ini, bersama-sama ekosistemnya yang berkembang pesat, akan menjadi enjin baharu untuk pertumbuhan ekonomi China.

Dalam berita terkini, jualan Tesla di China telah beralih dari kedudukan pertama ke kedudukan kedua oleh pengeluar kereta tempatan China, BYD.

Akibatnya, China telah memperoleh kelebihan daya saing dalam industri IEV, kerana kerajaan China telah bertindak sebagai inkubator teknologi.

Pada 2021, industri automotif global menikmati saiz pasaran sebanyak USD2.86 trilion daripada jualan kereta sahaja, tetapi hanya 10 peratus daripada pasaran milik IEV. Itu meninggalkan ruang yang besar untuk pertumbuhan masa depan.

Menariknya, sejak awal lagi, pengeluar kereta Eropah, Amerika dan Jepun telah menguasai pasaran automotif enjin pembakaran dalaman (ICE), dari segi ekonomi dan teknologi.

Peralihan pantas hari ini daripada kereta ICE kepada IEV memberikan peluang sekali dalam sedekad untuk pendatang baharu, serupa dengan kebangkitan pengeluar telefon pintar dan kejatuhan pengeluar telefon berciri pada tahun 2010-an.

Dari segi teknologi, industri IEV telah berkembang melalui tiga peringkat pembangunan: elektrifikasi, kecerdasan, dan ekosistem. Elektrifikasi ialah proses penjanaan kenderaan melalui elektrik, dengan teknologi bateri dan rantaian bekalan sebagai pemboleh utama.

Berdasarkan asas elektrifikasi, kecerdasan, seperti pemanduan autonomi, boleh dimasukkan ke dalam IEV untuk menjadikan pengalaman memandu dan menunggang lebih mudah dan menyeronokkan. Cip pengkomputeran, bakat AI dan data adalah pemboleh utama kecerdasan.

Dikuasakan kecerdasan dan keupayaan pengkomputeran yang besar, ekosistem aplikasi boleh dibangunkan untuk IEV, sama seperti cara aplikasi mudah alih memacu penjualan dan evolusi telefon pintar.

Dengan ekosistem IEV dibangunkan, banyak senario penggunaan serta peluang perniagaan di luar mobiliti akan muncul. Ikuti ruang ini untuk lebih banyak perkembangan menarik yang akan datang dari China.

Previous post

MPKB Tidak Boleh Kunci Tayar Kereta Di Dalam Petak Letak Kereta

Next post

ORA Good Cat Ada Pilihan Penalaan Di Thailand

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *