Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Toyota Akan Menggariskan Pelan EV 3 Tahun Yang Dikemaskini

Toyota dikatakan akan memaklumkan kepada pembekal mengenai perubahan ini tidak lama lagi.

Toyota bersedia untuk membuat beberapa perubahan pada strategi kenderaan elektrik (EV)nya dalam usaha untuk mengecilkan jurang dalam prestasi dan harga produk syarikat sendiri dan dua pembuat EV terbesar, Tesla dan BYD. Pembuat kereta Jepun itu akan mengemas kini pembekal utamanya tentang perubahan awal tahun depan.

Toyota dijangka memperincikan perubahan pelan EV sehingga awal 2026 dan akan menyampaikan pelarasan itu kepada pembekal utamanya. Pengeluar kereta Jepun itu juga telah meneroka cara baharu untuk menjadikan EVnya lebih berdaya saing untuk dekad akan datang dengan mengguna pakai teknologi meningkatkan prestasi dan banyak lagi.

Walau bagaimanapun, program pembangunan EV Toyota telah dirancang mungkin termasuk beberapa kelewatan kerana masih terdapat banyak kekurangan bekalan. Lebih-lebih lagi, perubahan yang digariskan jenama itu bertujuan untuk menjadi pengganti kepada dua EV Toyota pertama untuk pasaran utama dan mereka ialah Toyota bz4X dan Lexus RZ.

Toyota juga akan mengadakan mesyuarat besar untuk pembekalnya pada Februari tahun depan, menjadikannya konvensyen pembekal global pertama sejak pandemik dan jenama itu juga menyatakan bahawa ia sentiasa aktif berbincang dan bekerjasama dengan pembekal dan rakan kongsi utama dalam pelbagai topik untuk mencapai neutraliti karbon.

Selain itu, Tesla mendapat keuntungan hampir lapan kali ganda bagi setiap kenderaan berbanding Toyota pada suku ketiga terutamanya disebabkan oleh keupayaan bekas jenama itu untuk memudahkan pengeluaran EV dan mengurangkan kos manakala tahun lepas, Toyota telah menyemak pelan tiga peringkat bernilai $30 bilion untuk dibangunkan dan mengeluarkan EV.

Toyota-bZ4X-1.0

Selain itu, Toyota juga telah menggantung kerja pada beberapa projek EV berkuasa bateri untuk meningkatkan prestasi kos dan teknologi dalam pasaran EV yang berkembang pesat semasa mengusahakan kumpulan yang diketuai oleh bekas ketua pegawai kompetitif Shigeki Terashi.

Tambahan pula, kumpulan ini juga bertanggungjawab menggariskan rancangan untuk menambah baik Toyota EV termasuk bakal pengganti kepada platform EV baharu jenama itu, e-TNGA dan rombakan ini dilakukan ketika Toyota terus membina dan mengeluarkan hibrid petroleum dan kereta elektrik sebagai satu yang penting sebahagian daripada peralihan neutral karbon jenama itu.

Selain itu, platform e-TNGA juga direka bentuk supaya Toyota EV boleh dibina dalam barisan pemasangan yang sama dengan kereta petroleum dan hibrid sebagai langkah pemotongan kos. Toyota berharap platform baharu ini akan membantu jenama itu menjual 3.5 juta EV setahun menjelang 2030 untuk bersaing dengan kepesatan industri kereta.

Maklumat dan gambar terima kasih kepada Reuters dan artikel penuhnya di sini.

Previous post

Model Juara Proton - SUV X70 Kini Sudah Berusia Empat Tahun

Next post

CBU Mercedes-Benz EQE 350+ Akhirnya Tiba Dengan Harga RM419,888

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *