Kemalangan / Rosak / Recall

Syarikat Treler Jahanamkan Kereta, Cukupkah Pampasan Nanti?

Bolehkah syarikat treler membayar kos kereta racing ini?

Baru-baru ini, tuan punya Advantech Racing, Encik Suhaimi, yang digelar Suhaimi Advantech di Facebook berkongsi post di halamannya tentang bagaimana salah satu kereta racingnya telah dirosakkan oleh syarikat treler yang mengangkut kereta itu. Lebih memburukkan keadaan, ini adalah kereta sport yang dibina secara profesional. Jadi adakah insurans cukup untuk membayar ganti ruginya?

Trailer
Gambar & maklumat terima kasih kepada: Suhaimi Advantech (Facebook)

Sudah pasti kita pada satu ketika ada membaca tentang kemalangan treler. Malah, tidak lama dahulu, kami juga menulis tentang sebuah treler terbakar ketika mengangkut beberapa kenderaan Honda. Kes ini lebih teruk kerana masih tidak jelas sama ada kos kereta itu boleh dinilai dengan betul.

Jadi apa sebenarnya berlaku di sini? Baik, selain daripada kereta itu, nampaknya beberapa isu teknikal, yang dijelaskan oleh Encik Suhaimi dalam catatan Facebooknya, berlaku dan menyebabkan kereta itu terjatuh dari treler. Seperti gambar yang ditunjukkan, kita dapat melihat bahawa kereta itu mengalami kerosakan teruk di bahagian hadapan dan hampir hancur sepenuhnya di bahagian belakang.

Bercakap mengenai cerita En. Suhaimi mengenai kemalangan treler ini di Facebook, dia menulis dengan terperinci tentang apa yang telah berlaku bersama-sama dengan tindakan yang dia rancang untuk diambil berhubung perkara ini. Siaran beliau akan dipautkan di bawah supaya anda boleh menyemaknya.

Cerita beliau “On the way balik dari terengganu tadi tetiba dapat call dari driver trailer bgtau kereta jatuh dari trailer… satu lagi musibah tragedi oktober… nasib baik jatuh takde libatkan kereta2 lain kat atas highway tu.. terima kasih kepada yang bertanya.. punca dia tali rachet tu slip off dari tayar skinnies.. both strap kat tayar belakang 🤦🏻‍♂️.. esok baru kita uruskan dengan company trailer nak buat kira camne… as for now, kasi rehat dulu…”.

“Terima kasih pada semua yang bagi kata2 semangat… chasiss ni memang boleh kata totaled.. part of the engine pun ada damage sebab terhentak kuat.. dashboard pun pecah disebabkan impact masa jatuh tu… apa yang boleh buat utk next step ni is to claim insurans trailer tu atau gantirugi yang sepatutnya.. kereta ni sebenarnya hasil restore dari dbradek sg lang, banting.. banyak hasil kerja dari derang yang dibuat kat kereta ni.. penat derang pun tak hilang lagi… tapi walauapapun, harta semuanya boleh dicari ganti… mungkin semua ni ada hikmahnya… mana la tau kalau tetiba ada pihak sudi nak sumbangkan body utk replace body yang dah totaled ni”.

Kami masih tidak tahu dengan tepat apa yang berlaku di sebalik tabir tetapi kami masih ragu-ragu kerana kes seperti ini bukan senang atau cepat. Ini bukan kereta biasa yang jatuh dari treler, yang menjadikannya lebih sukar untuk dinilai daripada kereta stok penuh. Apa yang boleh kita lakukan sekarang ialah tunggu dan lihat apa yang berlaku seterusnya.

Terima kasih Suhaimi Advantech untuk segala gambar dan maklumat. Pastikan anda follow En. Suhaimi di Facebook beliau yang dipautkan di sini dan layari halaman Facebook Advantech Racing beliau yang dipautkan di sini untuk semua perkara mengenai perlumbaan. Siaran Facebook asalnya dipautkan di sini.

Previous post

Penghantaran Porsche Akhirnya Meningkat Selepas 9 Bulan

Next post

Mercedes C63 Baharu - Walau Tiada V8 Tetapi Masih Power

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *