Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Mercedes C63 Baharu – Walau Tiada V8 Tetapi Masih Power

Mercedes berkata less is more dan mereka telah lebih dari membuktikannya di sini.

Mercedes bersedia untuk memberikan pengganti kepada kami sedan AMG C63 generasi sebelumnya dan kali ini, sejajar dengan elektrifikasi yang hampir semua jenama kereta berusaha ke arah itu, Mercedes memberikan kami versi yang lebih cekap dan lebih bertenaga. Say hello to Mercedes-AMG C63 SE Performance yang serba baharu.

Walaupun nama itu mungkin panjang, jangan biarkan itu mengalihkan perhatian anda daripada perkara utama kereta itu. Jauh di lubuk hati, Mercedes-AMG C63 S E Performance masih menjadi kuasa prestasi. Menampilkan enjin 2.0 liter inline 4 yang serupa dengan Mercedes AMG A45 tetapi membawanya ke tahap kuasa gila yang baharu menghasilkan 500kW.

Betul, Mercedes telah menewaskan rekod yang dipegangnya sendiri sebelum ini dengan menetapkan piawaian baharu untuk apa yang boleh dilakukan oleh sebuah enjin 2.0 liter 4-silinder, dengan baik. Anda lihat, walaupun jumlah keluaran Mercedes-AMG C63 S E Performance ialah 500kW, hanya 350kW daripada kuasa itu datang daripada enjin.

Bagaimana dengan baki 150kW? Itu dijana oleh motor elektrik yang dipasang di belakang. Maaf purists V8, tetapi dengan seluruh dunia beralih kepada elektrifikasi, ini adalah yang terbaik yang diharapkan oleh sesiapa sahaja. Selain itu, motor itu memberikan kereta kuasa 500kW dan tork 1,020Nm jadi kita pasti tidak merungut.

Dengan angka sebegini, Prestasi Mercedes-AMG C63 S E jelas masih lebih layak untuk nama AMG. Malangnya, kuasa seperti itu tidak datang tanpa kos. Lelaran terbaharu sedan kelas C utama ini kini mempunyai berat 2.1 tan, 300kg lebih berat keseluruhan berbanding model keluar. Jadi kenapa berat badan naik mendadak?

Prestasi baharu Mercedes-AMG C63 S E hadir dengan pelbagai teknologi tambahan. Kereta itu didatangkan dengan tidak kurang daripada 8 mod pemanduan, transmisi berbilang klac AMG Speedshift 9-kelajuan, pacuan semua roda AMG 4Matic+ serta sistem stereng gandar belakang yang aktif untuk pengendalian dan kestabilan yang lebih baik.

Walaupun begitu, Mercedes-AMG C63 SE Performance dilaporkan mampu memecut dari 0 hingga 100km/j dalam masa 3.4 saat sahaja, iaitu 0.1 saat lebih pantas daripada BMW M3 1,780kg yang jauh lebih ringan, saingan terdekat kereta itu. Merc juga dikatakan mempunyai kelajuan tertinggi 280km/j jadi pastinya ia akan menjadi sangat menyeronokkan untuk dipandu.

Tiada harga rasmi telah ditetapkan lagi, tetapi jangkakan ia menelan kos yang agak besar. Kereta semakin mahal dari hari ke hari, lagipun, dan ciri teknologi yang rumit serta motor elektrik itu juga bukannya murah.

Previous post

Syarikat Treler Jahanamkan Kereta, Cukupkah Pampasan Nanti?

Next post

Appollen - Jenama Kereta Singapura - EV Cina Rebadge - Untuk CKD Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *