BisnesHibrid, Elektrik, Hidrogen

Appollen – Jenama Kereta Singapura – EV Cina Rebadge – Untuk CKD Malaysia

Jenama yang tidak dikenali, Appollen, telah membuka bilik pameran di tengah-tengah KL. Siapakah mereka?

Kami telah mengulas berkali-kali sebelum ini bahawa terdapat banyak jenama kereta baharu yang keluar dari China seolah-olah setiap bulan. Sebahagian daripada ini, seperti Byton tutop kedai serta merta. Yang lain, seperti Qoros, hanya hilang macam kabus selepas rancangan mereka gagal. Kami masih ingat melihat tapak untuk kedua-dua jenama ini semasa Pameran Auto Beijing 2018. Kami juga masih ingat mengambil gambar jenama lain dengan logo dragonfly yang dipanggil QianTu, kembali kepada itu sekejap nanti.

Timbul Appollen

Kami mendapat berita pertengahan Oktober mengenai pelancaran bilik pameran baharu di Malaysia oleh jenama bernama Appollen. Mereka adalah jenama BAHARU yang baru ditubuhkan di Singapura tahun ini. Mereka juga telah menubuhkan cawangan berdaftar Malaysia untuk operasi mereka di sini.

Jelas sekali bahawa ini adalah syarikat yang tidak mempunyai pengalaman dalam industri auto, tetapi mereka mempunyai rancangan besar termasuk memperkenalkan tiga kenderaan yang dipratonton ke pasaran Malaysia pada bulan depan dan menjalankan operasi CKD di Malaysia pada tahun depan atau tahun berikutnya.

Menurut laman web mereka, syarikat itu mahu membina 100 bilik pameran dan 200 kedai gaya hidup tahun depan. Mereka juga mahu memasang 2,000-3,000 stesen pengecasan. Bercita-cita tinggi. Mereka sudah pasti mempunyai pembiayaan besar yang menyokong mereka.

Appollen mengatakan bahawa mereka telah menemui cara untuk mengikat teknologi blockchain dengan pemanduan, supaya anda boleh memperoleh pendapatan semasa anda memandu. Kami bukan tapak web teknologi jadi kami akan mengelak daripada mengulas tentang ciri ini. Tetapi kereta bukanlah perkara yang mudah untuk dihasilkan, jadi pada pendapat anda, dari manakah Appollen mendapat 3 model yang sudah production-ready ini?

Jawapannya, QianTu Motor, jenama yang saya nampak pada tahun 2018. QianTukeluar daripada radar kami selepas beberapa bulan, tetapi syarikat itu masih hidup.

Appollen menunjukkan tiga model elektrik, sebuah coupé sporty yang dipanggil S1 dengan harga yang mereka letak, RM588,000, sebuah hatch 3 pintu dipanggil A1 dan sebuah hatch 5 pintu yang dipanggil A2, yang akan berharga antara RM112,000 dan RM136, 000.

Tentang QianTu Motor

Once Upon A Time

QianTu kalau diterjemahkan bermakna ‘Masa Depan’. Mereka diasaskan sebagai anak syarikat Great Wall Huaguan Automobile Technology Development Company, yang tidak sama dengan Great Wall Motors (dan ia juga tidak kelihatan seperti anak syarikat GWM). QianTu Motor telah ditubuhkan pada 2016 dan tidak lama lagi memperkenalkan kereta sport K50 dalam bentuk pre-production.

Pada April 2018, apabila kami melawat Pameran Auto Beijing, QianTu menunjukkan bukan sahaja model pengeluaran K50, tetapi juga versi konsep bagi dua kenderaan elektrik hatchback Appollen yang dipanggil A1 dan A2. Di bawah penjenamaan QianTu, mereka dipanggil K20 dan K25.

Sejak 2018, QianTu K50 telah berada di pasaran, dihasilkan di kilang syarikat di Suzhou, Wilayah Jiangsu. K50 mempunyai rupa yang menarik dan menawarkan spesifikasi yang cukup luar biasa untuk syarikat yang tiada pengalaman dalam bidang tersebut. Persediaan dwi motornya mempunyai output 376hp dan tork 580Nm dan bateri litium-ion 78+kWh dengan keupayaan pengecasan pantas. Walau bagaimanapun, ia mempunyai beberapa kelemahan.

Ia seberat 1.9 tan, bermakna masa 0-100km/j ialah 4.6 saat. Boleh tahan, tetapi agak tempang untuk kereta sukan elektrik yang berdedikasikan prestasi. Masa pecutan itu, hanya boleh dicapai apabila ‘mod Boost’ tersedia. Ketersediaan mod Boost terikat pada keadaan pengecasan dan suhu bateri dan beberapa faktor lain. Kelajuan tertingginya hanya kira-kira 200km/j, bermakna ia boleh dipintas oleh SUV keluarga pengecas turbo di lebuh raya yang panjang. Paling teruk ialah isu kualiti binaan. Dan jarak? Ia hanya sekitar 370km – boleh guna, tetapi tidak mengagumkan. Untuk 700,000 Yuan (kira-kira setengah juta Ringgit), terdapat pilihan yang lebih baik di pasaran.

Dan itulah sebabnya, walaupun mempunyai kapasiti tahunan sebanyak 50,000 kenderaan, QianTu hanya mampu menjual kira-kira 191 unit K50 pada 2019. Mereka cuba bekerjasama dengan Mullen untuk menjual K50 sebagai ‘Dragonfly’ di AS, tetapi itu tidak nampaknya tidak melebihi halaman web sahaja.

Apa yang Berlaku Semasa dan Selepas Pandemik?

Kami tidak pasti, tetapi nampaknya mereka senyap agak lama. Syarikat lain yang dipanggil Fano Motors cuba terlibat tetapi itu pun tidak berjaya.

Pada penghujung tahun 2021, QianTu tiba-tiba muncul semula dengan kepimpinan baharu dalam bentuk Su WeiMing (bekas eksekutif berpangkat tinggi di Volkswagen China) dan sebuah syarikat baharu bernama Beijing Binli Automotive Technology Development Co., Ltd (Binli Auto). Kami tidak pasti apa jenis perikatan yang meterai, tetapi QianTu lebih ‘diperakui’ untuk menghasilkan dan menjual kereta berbanding Binli Auto. Jadi Binli Auto kini bekerjasama dengan syarikat induk QianTu.

Menjelang akhir tahun 2021, Suzhou Beifing Laser Technology Co., Ltd dan Monash University kampus Suzhou juga telah menandatangani perjanjian kerjasama strategik dengan syarikat induk QianTu Motors. Kalau itu tidak cukup, QianTu Motor turut menandatangani perjanjian dengan dua syarikat lain – Golden Port Holdings dan Blue Ocean Creative untuk membantu mereka menganjur acara luar talian dan permainan simulasi perlumbaan dalam talian.

Siapa QianTu Motor?

Mereka adalah syarikat start-up automotif Cina yang boleh membuat kenderaan yang boleh pakai tetapi gagal memberi impak. Mereka kini telah mendapat nafas baharu dan modal dan mungkin menukar model perniagaan mereka untuk berfungsi sebagai OEM bagi syarikat baharu lain (seperti Appollen) yang ingin menyertai permainan EV tanpa cukai di mana-mana peluang wujud.

Patutkah anda membeli EV Cina berharga setengah juta ringgit, tampan, yang agak laju? It’s your money. Selagi kami belum memandu ujinya sendiri, kami tidak boleh kata apa-apa.

Kebanyakan maklumat di sini kami dperoleh daripada laman web yang agak kecil di China yang telah diterjemahkan oleh Google ke dalam Bahasa Inggeris. Anda boleh baca sendiri dan buat kesimpulan anda sendiri tentang QianTu Motors dengan melawati pautan di bawah.

https://inf.news/en/auto/0fb9d8097cec90dee83c261b2528482a.html

https://www.sohu.com/a/313041488_268260

https://pandaily.com/qiantu-motor-to-debut-in-the-united-states-through-spac/

Previous post

Mercedes C63 Baharu - Walau Tiada V8 Tetapi Masih Power

Next post

Jika PH Menang PRU15 Tol Lebuhraya Utara Selatan Akan Di Mansuhkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *