Khidmat Masyarakat

Jika PH Menang PRU15 Tol Lebuhraya Utara Selatan Akan Di Mansuhkan

Lim Guan Eng meneruskan janji tol Lebuhraya Utara Selatan akan dihapuskan secara ‘berperingkat’.

FMT melaporkan Pengerusi DAP, Lim Guan Eng telah berjanji untuk memansuhkan semua tol di Lebuhraya Utara-Selatan (NSE) PLUS jika parti Pakatan Harapan (PH) memenangi Pilihan Raya Umum (PRU15) yang akan datang dan membentuk Kerajaan Persekutuan seterusnya. Walaupun itu baik untuk kita, adakah sesuatu agenda yang lain di sini?

Pada majlis makan malam kempen sebelum PRU15 di Jelapang, Perak, Guan Eng mengingatkan orang ramai bahawa PH telah mengurangkan bayaran tol sebanyak 18 peratus dalam tempoh 22 bulan ketika mereka berkuasa dan parti itu “boleh memansuhkan tol” jika mereka hanya mempunyai lima lebih tahun dalam Kerajaan. Guan Eng juga dipetik sebagai membuat ikrar yang sama pada 2017.

Ini, adalah trend biasa di kalangan parti politik, mereka membuat janji-janji manis yang kita mahu dengar kemudian hanya menunaikan sebahagian daripada janji-janji tersebut. Semua parti sama.

Ini bukan kali pertama ahli politik menjanjikan bumi dan langit untuk meraih undi, dan ia juga bukan kali terakhir kita terpedaya dengan kata-kata mereka. Walau apa pun, selain dari membantu rakyat ia adalah satu langkah yang juga dapat membantu kerajaan.

No more Tolls On NSE 1.0

Jika kita hanya mempertimbangkan fakta tentang PLUS dan tol di Malaysia, ini tidak akan kelihatan begitu aneh. Kini, kita semua tahu bahawa PLUS mempunyai hutang kira-kira RM30 bilion. Lebih-lebih lagi, hutang ini adalah hasil daripada pinjaman yang diambil untuk membeli PLUS apabila ia dinyahsenarai.

Itulah sebabnya PLUS memerlukan wang yang dikutip daripada tol, supaya mereka boleh menggunakannya untuk membayar balik pinjaman tersebut dan mengeluarkan dividen. Jadi pada asasnya, ini akan menjadi strategi yang PLUS gunakan untuk membiarkan hutang itu tidak terbayar selama-lamanya supaya mereka boleh terus mengutip wang tol tanpa menggunakannya untuk membayar hutang mereka.

Kesimpulannya, walaupun langkah seperti ini boleh membantu kita, dalam jangka pendek, ia turut menguntungkan kerajaan dalam jangka masa panjang. Memandangkan PRU15 adalah pada 19 November ini, kami hanya berharap semua akan memikirkan tentang masa hadapan dan jangan melihat kepada hanya satu di depan mata kita sahaja. Ingat, kita mengundi untuk masa depan kita, bukan hanya untuk tol percuma, jadi undilah dengan bijak.

The full article from FMT is linked here. Thank you FMT for the information and images.

Artikel penuh FMT dipautkan di sini. Gambar dan maklumat, terima kasih kepada FMT.

Previous post

Appollen - Jenama Kereta Singapura - EV Cina Rebadge - Untuk CKD Malaysia

Next post

Tayar Lori Terbang Dan Nyaris Membunuh Pemandu Perodua

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *