Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Dengan Kos Pengecas DC Laju RM100K, Berapa Akan Dipasang Menjelang 2025?

Adakah rancangan kerajaan untuk memasang 10,000 pengecas menjelang 2025 tidak manasabah?

Selepas bertahun-tahun usaha setengah hati untuk memberi insentif kepada jualan kenderaan elektrik di Malaysia, kerajaan akhirnya telah melucutkan duti eksais dan import daripada kereta jenis ini. Kini, kereta EV tertentu jauh lebih kompetitif berbanding pesaing petrol premium mereka. Malah, kebanyakan EV ini sudah habis dijual hanya beberapa minggu selepas pelancaran. Jelas terdapat permintaan untuk kenderaan elektrik di Malaysia apabila harganya sesuai, tetapi infrastruktur mesti dibangunkan dengan permintaan ini.

Pada bulan Mac, kerajaan berkata bahawa mereka akan bekerjasama dengan sektor swasta untuk memasang kira-kira 10,000 pengecas kenderaan elektrik menjelang 2025. Pada masa ini, kerajaan menganggarkan terdapat kira-kira 600 stesen EV yang tersebar di seluruh negara. Daripada 600 kepada 10,000 dalam tempoh tiga tahun adalah sesuatu yang sukar dipercayai apatah lagi dengan Greentech itu adalah syarikat berkaitan kerajaan (kini dikenali sebagai Perbadanan Teknologi Hijau Malaysia) yang pernah menjanjikan 25,000 stesen pengecas EV menjelang 2020 pada 2015. Mereka gagal mencapai matlamat tinggi ini dengan … kekurangan 24,400 pengecas.

Jadi masalah pertama ialah tiada rekod prestasi yang terbukti dalam menunaikan janji oleh agensi kerajaan ini.

Masalah kedua ialah ini: berapa banyak pengecas ini akan menjadi stesen Pengecasan Cepat DC dan berapakah kosnya? Kebanyakan pasaran di mana kenderaan elektrik benar-benar berjaya dengan cara yang bermakna mempunyai pusat bandar dengan kepekatan yang agak tinggi bagi Pengecas Pantas DC yang tersedia secara umum. Ini bukan PERCUMA untuk digunakan, tetapi ia tidak terhalang kepada jenama tertentu sahaja.

Andaian rancangan kerajaan adalah untuk 10% daripada 10,000 stesen pengecas EV yang dijanjikan menjadi stesen Pengecasan Laju DC.

Dengan andaian 10% daripada pengecas tersebut adalah stesen Pengecas Laju DC, kami perlu bertanya berapa kos pengecas tersebut.

Pengecas Laju AC 22kW agak murah. ABB, OEM terkemuka, akan memasang Pengecas 22kW pada harga lebih RM5,000 sahaja. Mereka juga mempunyai kedai Shopee rasmi untuk memudahkan pesanan. Jadi katakan 9,000 Pengecas AC dipasang. Itu sudah pelaburan RM45 juta.

Pengecas Pantas DC adalah sesuatu yang lain sama sekali. Ia bukan sesuatu yang boleh dibeli oleh pengguna dari shopee jadi mendapatkan harga yang tepat adalah sukar. Sesetengah anggaran dalam dolar AS meletakkan Pengecas Pantas DC 50kW pada kira-kira AS$28,000. Itu RM122,000 setiap pengecas dan RM122 juta untuk hanya 1,000 daripada ini.

Masalah ketiga adalah masalah yang lebih kompleks. Berapa kuatkah kehendak politik untuk meletakkan kereta elektrik di jalan raya?

Bolehkah kerajaan Malaysia meyakinkan pihak swasta untuk melaburkan jumlah wang ini untuk pengecasan? Adakah TNB akan terus menawarkan tenaga arang batu dan gas asli bersubsidi untuk memastikan keseluruhan permainan EV berjalan lancar. Adakah kerajaan dapat mengekalkan pengecualian eksais dan duti import PENUH ke atas kereta EV? Adakah industri ini dapat memenuhi permintaan untuk kereta EV? Adakah terdapat kes perniagaan untuk menjadikan EV arus perdana di Malaysia selain daripada menjualnya? Adakah pengecasan akan terus percuma atau disubsidi untuk masa yang lama?

Ramalan kami ialah pemasangan 10,000 pengecas ini tidak akan berlaku. Terdapat banyak EV premium yang dijual kerana pengecualian cukai, tetapi ini akan menjadi kereta ke-2 atau ke-3 bagi seseorang yang memiliki beberapa kenderaan petrol lain. Mereka akan terus mengecas EV mereka di rumah buat masa ini.

Previous post

Perdana Menteri Pelawa Tesla Hasilkan EV Di Malaysia

Next post

Mercedes-AMG WILL.I.AMG Adalah One-Off Yang Dibuat Dengan Rapper 'will.i.am'

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *