Kemalangan / Rosak / Recall

Treler Pengangkut Dengan SUV Proton X50 Dan Proton X70 SUV Kemalangan

Tiga kenderaan SUV baharu Proton rosak semalam apabila sebuah treler pengangkut kereta terbabas di Lebuhraya PLUS.

Sebuah treler pengangkut kereta yang kelihatan usang terkeluar jalan di Lebuhraya PLUS, menyebabkan kerosakan kepada tiga SUV Proton yang diangkutnya. Insiden itu berlaku di KM 429 lebuh raya PLUS dari Bukit Beruntung menghala ke Sungai Buaya dan telah dikongsi di Group Facebook “Proton X50 Community Malaysia”. Tidak diketahui bagaimana kejadian itu berlaku, sama ada kesalahan pemandu atau faktor luaran yang menyebabkan kejadian. Apa yang pasti, sesiapa yang menempah Proton terbabit terpaksa menunggu lebih lama sedikit lagi untuk menerima kereta mereka.

Di bahagian belakang treler pengangkut kereta, kita melihat dua SUV Proton X70. Tidak jelas jika ia mengalami kerosakan besar, tetapi berkemungkinan kedua-dua kenderaan tidak dapat keluar darinya tanpa tercalar. Yang berwarna Ocean Blue ialah X70 SE, satu daripada hanya 2,000 unit yang wujud. Kami tertanya-tanya adakah pemiliknya masih sudi menerima kenderaan serba baharu miliknya itu selepas mengetahui ia telah mengalami kejadian sebegitu.

Proton X50 1.5 TGDI Flagship Snow White yang terletak di barisan atas pembawa kereta itu terhumban ke dalam longkang dan mengalami kerosakan teruk. Nampak seperti terdapat kerosakan struktur besar pada bumbung, tiang dan bonetnya, walaupun bumbung matahari panoramiknya kelihatan masih utuh.

Apakah yang akan terjadi dengan kenderaan ini? Adakah syarikat insurans akan melupuskannya atau cuba membaiki kerosakan yang dialami? Ini mungkin akan dilakukan untuk X50, tetapi X70 kelihatan seperti mereka mungkin telah terlepas daripada kerosakan struktur yang besar, tetapi kami tidak dapat memastikannya. Mungkin Proton akan dapat menyelamatkan beberapa komponen enjin dan elektronik untuk membaiki kenderaan yang rosak akibat banjir baru-baru ini. Itulah satu-satunya lapisan perak yang mungkin untuk kisah ini.

Bagi pemilik X70 terlibat, mereka mungkin telah menunggu berbulan-bulan untuk ketibaan kenderaan baharu mereka. X70 SE telah diumumkan kira-kira 6 bulan yang lalu. Bolehkah anda bayangkan jika pemiliknya menunggu selama itu dan terpaksa menerima kereta yang mengalami kemalangan sebelum dia memandu walaupun satu kilometer dengannya? Adakah anda sanggup menerimanya jika alternatifnya ialah menunggu 6 bulan lagi untuk kereta penganti?

Previous post

Tunda 1393 Kenderaan Banjir Hanya 68 Ada Perlindungan Bencana

Next post

AITO M5 Huawei Menerima 6,000 Tempahan Dalam 5 Hari

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *