Berita Auto

Mengapa Perodua Bezza Kekal Kegemaran Pemandu E-Hailing

Apakah sebabnya Perodua Bezza selalu menjadikan pilihan pertama?

Beberapa tahun kebelakangan ini jika anda pernah menggunakan perkhidmatan E-Hailing seperti Grab, terdapat peluang yang baik apabila anda mengembara dalam kumpulan kecil atau bersendirian dan anda memilih pilihan “Just Grab” yang lebih cepat atau kereta biasa, kereta yang menjemput anda kemungkinan besar ialah Perodua Bezza. Jadi mengapa ia begitu popular di kalangan pemandu E–Hailing? Mari kita siasat.

Pertama sekali, saya percaya bahawa keselamatan memainkan peranan besar dan sejak Perodua memperkenalkan ciri keselamatan moden di bawah Advanced Driver Assistance System (ADAS) mereka pada Perodua Myvi, Bezza juga telah menerima beberapa ciri ADAS ini dan Bezza baharu malah mempunyai penarafan keselamatan ASEAN NCAP 5 bintang.

Lagi pun, Perodua Bezza adalah kereta yang sangat andal dan hampir tidak pernah mengalami sebarang masalah yang menyebabkannya rosak atau menunjukkan sebarang tanda masalah enjin, ditambah dengan waranti 5 tahun Perodua, memiliki kereta ini adalah pengalaman yang tidak menyusahkan dan ia mempunyai but besar dengan 508 liter yang menjadikannya sesuai untuk E-Hailing.

Selain itu, Perodua Bezza jimat bahan api, tetapi kerana ia Perodua, itu memang sudah diharapkan bahawa kebanyakan jika tidak semua Perodua lebih jimat bahan api daripada pesaing mereka, jadi ini adalah kelebihan besar untuk dimilikinya terutama sekali sejak terdapat ramai orang yang ingin melakukan E-Hailing jarak jauh jadi ini membantu menjimatkan banyak wang.

Kenapa Tidak Proton Saga Yang Lebih Murah?

Ini adalah perkara yang menarik bagi saya kerana Proton Saga, salah satu papan nama yang lama di Malaysia dan Kereta Nasional pertama kita, adalah lebih murah dan di atas kertas, lebih besar dan lebih panjang (walaupun pendek sedikit) daripada Perodua Bezza dan dengan facelift baharu, ia telah bertambah baik malah mempunyai beberapa ciri yang tidak dimiliki oleh Bezza, jadi mengapa tidak Saga?

Kelemahan terbesar Proton saga ialah kekurangan ciri keselamatan, malah, Saga hanya dilengkapi dengan stability and traction control, namun ia menggantikan ciri keselamatan dengan ciri kemudahan dengan unit kepala yang lebih berfungsi tetapi sekali lagi, keselamatan penumpang diutamakan untuk E-Hailing, jadi Bezza menang 10 markah.

Selain itu, Proton Saga lebih lebar dan lebih panjang daripada Perodua Bezza yang mengagumkan untuk sedan segmen A, namun segmen B Bezza masih mempunyai but yang lebih besar iaitu 508 liter berbanding 420 liter proton dan terus terang Bezza hanya lebih berbaloi memandangkan ia tidak terlalu mahal berbanding Saga.

Kesimpulan

Jadi kesimpulannya, tidak ada kereta lain yang menawarkan lebih banyak dari segi keselamatan dan kepraktisan daripada Perodua Bezza sekurang-kurangnya dalam kurungan harganya, ini tidak bermakna Saga adalah kereta yang teruk, ia hanya melayani niche yang berbeza.

Previous post

Model Mercedes-AMG A45 S 4MATIC+ Dan A35 4MATIC Dipertingkat

Next post

Mercedes-Benz B-Class Dapat Facelift. Adakah Ia Akan Dibawa Masuk Malaysia?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *