Berita Auto

Maserati GranTurismo Baharu Sedia Untuk Debut Global

Maserati GranTurismo diperbaharui buat kali pertama dalam beberapa dekad.

Maserati mendapat penyegaran produk utama kali ini. Ada enjin Nettuno V6 baharu untuk digunakan bersama-sama dengan kereta sport MC20 dan roadster MC20 Cielo serta Grecale baharu. Bulan lalu, mereka akhirnya mempratonton pengganti mereka untuk GranTurismo mereka yang sudah tua.

GranTurismo baharu tidak lagi dikuasakan oleh V8. Sebaliknya, ia akan mempunyai dua rangkaian kuasa, Nettuno V6 Twin Turbo atau, rangkaian kuasa elektrik bateri penuh. Versi elektrik bateri GranTurismo dipanggil GranTurismo Folgore. Kita akan bercerita tentang GranTurismo Folgore dalam artikel berasingan – ia merupakan kenderaan elektrik bateri (BEV) pertama syarikat itu.

GranTurismo baharu mengekalkan perkadaran ikonik papan nama dan garisannya. Ia masih menampilkan bonet panjang dan badan tengah dengan empat fender. Garis bumbung menurun secara mendadak, menekankan lengkungan tiang dengan logo Trident.

Maserati GranTurismo dibina di atas seni bina teknikal baharu dengan penggunaan meluas aluminium dan magnesium serta keluli berkekuatan tinggi untuk mengurangkan berat badan tanpa menjejaskan ketegaran dan keselamatan.

Pada GranTurismo berkuasa ICE, enjin petrol turbo berkembar 3.0L Nettuno V6 menghasilkan 490 kuasa kuda dalam model asas. Terdapat juga versi GranTurismo Trofeo dengan output 550 kuasa kuda yang dinaikkan. Angka tork masih belum didedahkan, tetapi perlu diingat bahawa enjin ini menghasilkan 621 kuasa kuda pada coupé sport MC20. Jadi ada kemungkinan sesuatu yang lebih berkuasa daripada model Trofeo tersedia.

Belum ada gambar dalaman yang dikongsi. Bagaimanapun, Maserati menjanjikan sistem infotainmen terkini dengan paparan keselesaan dengan sistem Multimedia Penolong Pintar Maserati. Akan ada antara muka skrin sentuh bersepadu, jam digital dan heads-up display pilihan.

Maserati-GranTurismo-1.0

Maserati juga menjamin ‘pengalaman bunyi keseluruhan’ dengan sistem bunyi Sonus Faber 3D yang dibuat oleh pembuat Itali dengan 19 pembesar suara sehingga 1195W output.

Semasa pelancaran, edisi Pelancaran Ulang Tahun ke-75 Maserati GranTurismo PrimaSerie akan ditawarkan juga dengan kandungan eksklusif yang berkaitan dengan acara ulang tahun baru-baru ini.

Kesukanan, kemewahan dan keselesaan: dengan memfokuskan pada permintaan pelanggan dari peringkat awal pembangunan dan seterusnya, GranTurismo baharu membolehkan Maserati menyelesaikan ‘impossible equation’ untuk menggabungkan sukan prestasi dengan keselesaan sesuai untuk jarak jauh, kedua-duanya dengan enjin pembakaran dalaman yang berkuasa dan dengan penyelesaian elektrik 100% paling inovatif. Ia mewakili penanda aras dalam segmen.

Previous post

Bentley Tambah Bentayga S Hybrid Baharu Pada Rangkaian SUV Mereka

Next post

Kia Sorento Pemasangan Tempatan Akan Bermula Hujung 2022

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *