Hibrid, Elektrik, Hidrogen

BMW XM Debut – BMW M PHEV Pertama Tiada Sudut Yang Baik

BMW XM siap pengeluaran akhirnya telah diperkenalkan dan ia direka untuk membahagikan pendapat.

BMW M telah melangkah jauh sejak beberapa dekad ini. Dengan peningkatan prestasi, juga terdapat beberapa kompromi dari segi kesucian. Daripada mengabaikan atau mengabaikan isu ini, BMW telah memutuskan untuk meneruskan perubahan dengan produk yang mencerminkan keadaan perubahan pasaran kereta prestasi – BMW XM.

BMW XM telah dibangunkan untuk sekian lama, tetapi kami dapat melihat perkara yang akan dibawanya pada akhir tahun lepas apabila kereta konsep rasmi ditunjukkan. BMW menjelaskan bahawa bahagian M akan membuat produk eksklusifnya sendiri. Bukan sahaja eksklusif BMW M ini akan menjadi SUV mewah, ia juga akan menjadi produk hibrid pertama bagi cabang prestasi itu. Malah, kini kami telah mengetahui bahawa pengeluaran XM akan menjadi kenderaan elektrik hibrid plug-in.

Dengan perubahan yang ketara daripada portfolio tradisional M, syarikat itu juga memutuskan untuk menggunakan reka bentuk yang mencerminkan perubahan ini. Kami sudah biasa dengan gril buah pinggang yang besar selama ini, tetapi gril buah pinggang ini sangat besar dan terlalu ditekankan. Reka bentuk lampu hadapan belah juga memerlukan sedikit masa untuk membiasakan diri, tetapi 7 baharu dan X7 facelift sepatutnya melembutkan pukulan.

BMW XM baharu tidak selesa dipandang dari hampir setiap sudut. Tetapi ini mungkin cara paling jujur untuk produk asing untuk BMW M ini.

BMW XM mendapat manfaat daripada teknologi BMW eDrive generasi ke-5 dan dibina pada enjin pengecas turbo berkembar 4.4L V8 yang dikemas kini secara meluas. Kemas kini pada enjin secara ringkas:

  • Cross-bank exhaust manifold
  • Reinforced crankshaft drive
  • Turbocharging
    • now mounted close to the exhaust manifold
    • with an electrically controlled blow-off valve
    • with a new vane-type oil pump
    • with a weight-minimized plastic oil sump
  • Optimized oil separation process with variable impactor
  • VALVETRONIC now with a switchable rocker arm on the exhaust side for better brake regen

Motor petrol ini kini mengeluarkan 483hp dan ia dipadankan dengan motor elektrik 194hp dalam kotak gear automatik M Steptronic 8-kelajuan. Jumlah keluaran sistem sistem PHEV ini ialah 644hp pada 5,400rpm dan kira-kira 800Nm tork antara 1,600-5,000rpm.

Kuasa disalurkan kepada keempat-empat roda melalui sistem M xDrive. Sistem ini berat sebelah belakang dan ini boleh dipertingkatkan lagi dengan meletakkannya dalam mod Sukan 4WD di bawah Mod Dinamik M dengan DSC dimatikan. Terdapat juga mod lain seperti 4WD Sand.

Julat pemanduan elektrik tulen sangat konservatif pada hanya di bawah 50km dan sehingga 140km/j. Motor elektrik di sini adalah motor yang sama yang sedang digunakan dalam perlumbaan endurance dalam BMW M Hybrid V8. 0-100km/j mengambil masa kira-kira 4.1 saat dan kelajuan tertinggi ialah 270km/j dengan Pakej Pemandu M pilihan.

Bateri litium-ion yang digunakan di sini mempunyai kandungan tenaga boleh guna sebanyak 25.7 kWj. Dipalamkan masuk, ia boleh menerima pengecasan AC sehingga 7.4 kW, yang mengambil masa 3 jam dan 15 minit untuk mengecas sepenuhnya. Gril hadapan yang besar bukan sahaja untuk menjadikan kereta itu kelihatan hodoh. Ianya di sana untuk menempatkan penukar haba yang besar yang bertanggungjawab untuk memastikan sistem pacuan M Hibrid disejukkan secara optimum. Keseluruhan sistem telah dioptimumkan untuk mengekalkan kadar pengepaman yang rendah dan kadar penyejukan yang tinggi.

BMW XM direka bentuk dengan pengagihan berat hampir 50/50, badan yang sangat tegar, pusat graviti rendah, suspensi hadapan double wishbone dan gandar belakang lima pautan. Suspensi BMW Adaptive M adalah standard.

Dari segi bahagian dalamannya, kebanyakannya ditunjukkan semasa konsep tetapi banyak aspek telah dikecilkan untuk model pengeluaran. Terdapat banyak bahan berkualiti tinggi yang digunakan di sini termasuk Alcantara pada tiang dan pelapik kepala dan kulit BMW Individual Merino dan kulit nappa pada tempat duduk dan kepingan kemasan.

Walaupun kami sangat menghargai kulit berwajah vintaj yang menjadi pilihan di bahagian dalam, ia adalah satu persoalan kerana BMW pada masa yang sama mengecam kulit kerana terlalu intensif air dan tenaga sambil juga “meraikan kulit secara asli sebagai produk semula jadi” di sini. Nampak ada satu standard untuk 1% yang mampu membeli kereta seperti XM dan satu lagi untuk kelas menengah yang lain.

Bercakap tentang harga dan demografi, anda sebenarnya mungkin mahu menangguhkan pesanan XM jika anda benar-benar mahukan tawaran sebenar. BMW telah pun berjanji bahawa mereka sedang mengusahakan versi XM yang lebih berkuasa yang dipanggil BMW XM Label Red. Yang ini akan datang pada S3 2023 dengan harga AS$185,000 dan mempunyai 735hp dan hampir 1000Nm tork. Anda tidak mahu memiliki BMW XM yang perlahan, bukan?

Previous post

BAIC Metapace Edition Merupai Jawapan Off-Roader Mewah China

Next post

Yamaha YZF-R25 2022 Dapat ABS, Lampu Isyarat LED, Warna Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *