Berita Auto

Lamborghini Urus Performante Buat Debut Asia Tenggaranya Di Malaysia

Minggu lalu, Lamborghini Urus Performante akhirnya sampai di sudut dunia kita.

Apabila bercakap tentang super SUV, hanya sedikit yang dapat menandingi prestasi Lamborghini Urus. Walau bagaimanapun, Urus telah dilancarkan agak lama dahulu dan hari ini saingannya, seperti Aston Martin DBX 707, telah memadankan atau melebihi aspek tertentu Urus. Itulah sebabnya penting bagi syarikat itu untuk kembali dengan Urus Performante baharu, yang meningkatkan tahap kesukanan. Super SUV baharu ini telah diperkenalkan di Malaysia minggu lepas hanya sebulan selepas pendedahan globalnya. Pada pelancaran perdananya, 150 pelanggan dan tetamu mendekati dan memperibadikan Urus Performante baharu. Mereka juga perlu meneroka pelbagai pilihan penyesuaian yang tersedia melalui program Ad Personam.

Urus Performante baharu ini mencipta rekod baharu di Pikes Peak International Hill Climb Road sebelum pelancaran rasminya.

Estetika Urus Performante

Reka bentuk telah dibuat untuk kelihatan lebih dinamik dari semua sudut. Skim livery dwi-warna baharu telah dilaksanakan untuk menyerlahkan kedinamikan kenderaan itu. Ia berbeza dengan warna badan Performante dan bahagian luar yang dicat hitam.

Lamborghini-Urus-Performante_KL-1.0

Bonet lebih menonjol dan mempunyai potongan dalam, saluran keluar udara dan diperbuat sepenuhnya daripada gentian karbon. Malah, Urus Performante disebut-sebut sebagai kereta dengan bilangan bahagian gentian karbon tertinggi dalam kelasnya. By default, hud selesai dalam warna badan. Secara pilihan ia boleh disiapkan dalam gentian karbon. Bumbung gentian karbon pilihan juga tersedia.

Bampar hadapan dan splitter dalam gentian karbon telah direka bentuk semula dan kini menampilkan penyejukan enjin yang lebih tinggi. Terdapat tirai udara baharu yang menarik aliran udara ke atas roda hadapan. Di bahagian belakang, spoiler baharu menampilkan sirip gentian karbon dan meningkatkan daya tekan pada Urus Performante sebanyak 38%. Spoiler belakang dan sayap hadapan yang menonjol meningkatkan panjang keseluruhan Urus Performante sebanyak 25mm. Bampar belakang bawah dan penyebar diperbuat daripada gentian karbon.

Urus Performante juga menampilkan spring keluli baharu yang menurunkan keseluruhan kenderaan sebanyak 20mm. Trek roda juga telah diluaskan sebanyak 16mm. Roda ringan 23″ atau 22″ pilihan baharu dengan bolt titanium yang dibalut dengan tayar Pirelli yang dibangunkan khas.

Di dalam, Alcantara dalam Neo Cosmus hitam ditampilkan sebagai standard. Tempat duduknya menampilkan jahitan heksagon baharu. Kulit boleh didapati secara pilihan. Kemasan performante dipaparkan pada pintu, pelapik bumbung, sandaran tempat duduk, dinding belakang dan banyak lagi. Penyesuaian pilihan tersedia melalui program Ad Personam. Stereng dibalut dengan Alcantara dan kulit berwarna hitam matt. Kemasan dalaman aluminium siap hitam banyak diketengahkan. “Pakej Gelap” pilihan menambah jumlah bahagian trim hitam yang digunakan dalam kabin.

Prestasi

V8 turbo berkembar 4.0L telah ditala untuk tambahan 16PS, menjadikan ia 666PS. Tork kekal pada 850Nm. Pam kecil berkuasa ini dilengkapi dengan pengurangan berat 47kg untuk nisbah berat kepada kuasa terbaik dalam kelasnya sebanyak 3.2kg setiap PS. Kecekapan aerodinamik juga meningkat, begitu juga daya turun secara keseluruhan.

Pengagihan tork juga telah dipertingkatkan berkat pembezaan baharu. 0-100km/j hanya 3.3 saat manakala brek dari 100km/j hingga 0km/j dilakukan dalam hanya 32.9m. Lamborghini Urus Performante mempunyai kelajuan tertinggi 306km/j. Ekzos sukan titanium Akrapovic ringan adalah standard.

Tayar Pirelli P Zero Trofeo R semi-slick baharu telah dibangunkan untuk SUV itu. Stereng roda hadapan telah di recalibrate semula manakala stereng roda belakang kini menampilkan intervensi yang lebih pantas. Mod pacuan telah direkayasa semula. Terdapat mod RALLY baharu untuk dirt tracks yang menguatkan watak oversteer.

Previous post

Mercedes-Benz Dan Rivian Akan Berkerjasama Bina Van Untuk Pasaran Eropah

Next post

Great Wall Motor Bina 10,000 ‘Kenderaan Tenaga Baharu’ Di Thailand

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *