Berita Auto

Beginilah Kemungkinan Rupa Alfa Romeo Spider

Jika Alfa Romeo Spider dihasilkan hari ini, ia akan kelihatan seperti ini.

Alfa Romeo adalah jenama kereta mewah Itali yang diasaskan pada tahun 1910 dan pada asalnya dipanggil “Anonima Lombarda Fabbrica Automobili.” Ini kemudiannya dijadikan akronim “ALFA” dan dengan itu Alfa Romeo dilahirkan dan mereka menghasilkan Alfa Romeo Spider yang ikonik, sebuah roadster pacuan roda belakang enjin hadapan dua tempat duduk, dari 1966 hingga 1994.

batch_Mazda-MX5-Rebadged-Alfa-Spider-4.2

Jadi beberapa tahun lalu terdapat beberapa khabar angin yang agak kuat tentang perjanjian antara Alfa Romeo dan Mazda (sebuah pengeluar kereta Jepun yang dilihat ramai rakyat Malaysia sebagai pengeluar kereta mewah atau premium), membuat perjanjian di mana Alfa Romeo boleh rebadge Mazda MX-5 sebagai Alfa Romeo Spider baharu kerana ia tidak lagi dihasilkan.

Walau bagaimanapun, sebagaimana berita ini menggembirakan, rundingan, malangnya, gagal dan Alfa Romeo Spider tidak pernah dihidupkan semula dan Mazda terus membuat generasi baharu MX-5 atau “miata,” sebagaimana ramai yang menyayanginya memanggilnya dan pemilik MX-5 ini telah rebadge kereta mereka sendiri untuk memberi kami gambaran tentang apa yang mungkin berlaku.

Selain daripada rebadging dan mengubah suai kereta, pemilik MX-5 ini turut menggantikan rim dengan rim Alfa Romeo hitam bergaya yang kelihatan sama seperti yang terdapat pada Alfa Romeo Giulia dan ianya memang cantik sekali. Terus terang, kami sedih kami tidak akan melihat versi Alfa Romeo Spider ini kerana ia kelihatan menakjubkan.

Kami tahu beberapa puritan tidak akan bersetuju dengan kereta rebadge ini tetapi dalam kata yang sama, kami juga pernah kecewa dengan Toyota apabila berita muncul bahawa Toyota GR Supra semasa akan menjadi BMW Z4 rebadge tetapi selepas melihatnya dan menyaksikannya merobek trek, ia telah mengubahkan pemikiran kami.

Tidak semua kereta rebadge adalah buruk, lagipun jika purist supra sebenar boleh belajar untuk benar-benar mencintai Toyota Supra generasi kelima, maka pastinya kita semua boleh belajar sekurang-kurangnya boleh menerima Mazda MX-5 rebadge ini bertukar menjadi Alfa Romeo Spider , walaupun ia bukan produk rasmi Alfa Romeo.

Namun, Alfa Romeo Spider rebadge ini kelihatan terlalu bagus untuk tidak dikeluarkan, jadi saya berharap pada satu hari nanti, Alfa Romeo akan membawa balik Alfa Romeo Spider.

Terima kasih Alfa Romeo Club UK untuk gambar-gambar ini. Semua kredit untuk imej ini kepunyaan Alfa Romeo Club UK.

Previous post

Modenas Tawar Program Lanjutan Jaminan Untuk Model Terpilih

Next post

Jenama Koenigsegg Hypercar Kini Di Bawah Wearnes Automotive

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *