Berita Auto

Jenama Koenigsegg Hypercar Kini Di Bawah Wearnes Automotive

Syarikat jenama kereta premium, Wearnes Automotive terkenal di Malaysia kerana menjadi penjaga jenama untuk Bentley dan Aston Martin, dua jenama kereta yang sangat ikonik di dunia.

Bentley, saingan rapat dengan Rolls Royce telah berada di bawah Wearnes di Malaysia selama beberapa dekad dan mereka berjaya dalam memastikan jualan Bentley kekal tinggi dan meningkat tahun demi tahun.

Kemudian terdapat Aston Martin, jenama yang telah bekerjasama dengan Albert R. Broccoli dalam semua filem ‘licensed to kill movies’ 007.

Koenigsegg-CC850-2023-front-1.0

Kini muncul berita bahawa jenama kereta hiper Koenigsegg telah menandatangani kontrak dengan Wearnes Automotive lewat tahun lepas selepas ‘berkahwin’ dengan Kumpulan Naza pada 2013 di bawah nama Naza Swedish Motor Sdn Bhd. Ya, Koenigsegg sudah menceraikan Naza dan bercinta dengan and Wearnes untuk menjaga jenamanya di Malaysia.

Sementara itu, satu-satunya Koenigsegg Hypercar yang berada di Naza Auto Mall selama ini sudah dijual kepada kaum kerabat dari negeri Utara.

Bagi anda yang ingin membeli Koenigsegg serba baharu dalam beberapa minggu akan datang selepas membaca berita ini, sila ambil perhatian bahawa pada masa ini TIADA tempahan baharu diambil kerana TIADA stok dan Koenigsegg tidak menerima sebarang tempahan baharu sehingga tahun hadapan.

Ya, anda perlu ‘parking’ jutaan anda di tempat lain sekarang sehingga buku pesanan mereka dibuka semula. Baik, anda boleh bercakap dengan Bentley atau Aston Martin sementara itu kerana DBX707 baru sahaja dilancarkan dengan harga bawah RM1.1 juta sebelum cukai dan anda boleh memesan Bentley Flying Spur V8 terbaharu dari bilik pameran KL mereka.

Anda mungkin berminat untuk mengetahui bahawa Koenigsegg bukan satu-satunya jenama kereta hiper di bawah Wearnes kerana pejabat Wearnes di Singapura juga menjaga RIMAC Automobili dan Bugatti milik Volkswagen. Ini mungkin juga berlaku untuk Wearnes di Malaysia, tetapi mereka mungkin mahu berlaku low-profile tentang unit perniagaan ini.

Pembeli di Malaysia hanyalah segelintir yang kecil yang tersangat kaya (seperti rakyat Malaysia yang membeli Bugatti Divo tahun lepas) dan oleh itu tidak ada keperluan untuk menghebohkan jenama tersebut.

Previous post

Beginilah Kemungkinan Rupa Alfa Romeo Spider

Next post

Audi RS2 1995 Masih Tidak Ada Tandingan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *