Berita Auto

Volkswagen 4X4 Ini Merupakan Crossover Terbaik Sebelum Dunia Mengenalinya

Crossover pertama sebenarnya adalah Volkswagen 4X4 ini yang ramai tidak tahu

Apabila seseorang mendengar perkataan crossover, kereta pertama yang muncul pada ingatan biasanya ialah Toyota RAV4. Lagipun, ia adalah SUV crossover kompak pertama, atau ramai yang percaya. Walau bagaimanapun, ini tidak benar kerana pada tahun 1990, Volkswagen memberikan kami Volkswagen Golf Country, 4 tahun sebelum RAV4 diperkenalkan di Jepun.

Volkswagen Golf Country mengambil badan kereta lagenda Volkswagen Golf yang digemari dan dengan bantuan pembina 4X4 terbaik pada masa itu, memberikannya ubah suai “trak raksasa”.

Volkswagen Golf Country diperkenalkan sebagai pelumba off-road 4X4 yang lasak oleh Volkswagen tetapi terus terang, ia bukan SUV, ia mungkin kelihatan besar dan teguh tetapi dengan badan Golf, ia lebih mirip dengan crossover daripada yang lain.

Pada asasnya, crossover ini ialah Volkswagen Golf yang mempunyai ketinggian tunggangan yang ditambah sekitar 4.7 inci menjadikan jumlah pelepasan tanah kepada 7 inci disebabkan penambahan tubular sub-frames, livery khas serta roda dan tayar yang lebih besar. Ini semua dapat dicapai dengan bantuan pakar 4X4 Steyr-Daimler-Puch, yang pada masa itu, sememangnya yang terbaik dalam segala-gala 4X4.

Malangnya, 4X4 kecil ini telah dihentikan produksi selepas hanya setahun kerana Volkswagen hanya mengeluarkan 7,735 unit antara 1990 dan 1991. Ini kerana crossover Volkswagen Golf Country dianggap sebagai satu kegagalan.

Walaupun ini mungkin mengejutkan sekarang, terutama sekali kerana jualan SUV dan crossover melebihi sedan buat pertama kalinya dalam lebih setengah abad, dunia sangat berbeza pada tahun 90-an. Pada masa itu tiada siapa yang memerlukan crossover off-road yang lasak, jadi ia tidak laku.

Amat sayang sekali kerana ia sebenarnya adalah crossover pertama dan yang lebih menyedihkan ialah ramai orang tidak tahu. Lebih-lebih lagi, kerana ketinggianny dan dengan tayar yang begitu besar, body roll crossover ini agak teruk dan itu menyebabkan ramai pembeli tidak berminat dengannya.

Bagaimana agaknya reaksi masyarakat hari ini terhadap Volkswagen Golf Country 4X4, SUV atau crossover generasi sekarang? Memandangkan crossover sangat popular hari ini, adakah anda akan mempertimbangkan crossover Volkswagen Golf ini sekiranya jenama Jerman itu mengeluarkannya hari ini?

Previous post

Kenapa Pemilik EV RM262K Ini Perlu Mencuri Caj?

Next post

Adakah Roewe iMax8 EV Ancaman Kepada Alphard?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *