Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Adakah Roewe iMax8 EV Ancaman Kepada Alphard?

Roewe iMax8 EV telah dilancarkan di China dengan harga bdaripada USD38,000, mungkinkah ia pengganti “Alphard” baharu jika dijual di sini?

Roewe ialah pembuat kereta China dan anak syarikat SAIC Motor yang menghasilkan kereta mewah dan CarNewsChina telah mengumumkan bahawa jenama itu baru-baru ini melancarkan MPV mewah 7 tempat duduk baharu mereka yang dipanggil Roewe iMax8 EV. Jika kereta ini ditukar kepada pacuan kanan dan dilancarkan di Malaysia, Alphard akan menghadapi masalah yang serius.

Sebagai sebuah Kenderaan Elektrik (EV), Roewe iMax8 EV akan dikecualikan daripada cukai tertentu sekiranya ia dilancarkan di Malaysia. Ini menimbulkan masalah kepada Toyota Alphard kerana ia, sebahagian besarnya adalah kereta yang sama tetapi berpotensi lebih murah. Artikel penuh daripada CarNewsChina dipautkan di sini.

Roewe iMax8 EV ialah versi semua elektrik MPV iMax8 jenama dan mempunyai harga sekitar 259,800 yuan hingga 359,800 yuan, yang secara kasarnya adalah USD38,000 hingga USD52,800.

Ia juga memulakan prajualan pada bulan Mei dan dikatakan ditawarkan dalam 3 varian iaitu Luxury, Aviation dan Smart Driving. Saya menjangka Malaysia akan menerima varian Luxury untuk mengurangkan kos tetapi masih mempunyai ciri mewah yang mencukupi untuk membuat mana-mana pemilik Alphard cemburu.

Selain itu, Roewe iMax8 EV berkongsi banyak elemen reka bentuk daripada iMax8 tetapi mempunyai gril yang berbeza dan lebih besar yang menurut Roewe terdiri daripada 66 kepingan berlian. Ini mungkin satu lagi titik jualan unik untuk menjual kereta itu berbanding Alphard tetapi ini mungkin menjadikan kereta itu lebih berkemungkinan di curi.

Roewe iMax8 EV mempunyai ukuran 5,016/1,909/1,796mm dan jarak roda 3,000mm. Jelas sekali kereta itu boleh memuatkan sekurang-kurangnya 5 orang dewasa atau 4 orang dewasa dan 2 hingga 3 kanak-kanak kecil dengan selesa kerana ia datang dalam konfigurasi 2/2/3. Semua tempat duduk juga disiapkan dengan Kulit Nappa untuk keselesaan tambahan berbanding Alphard.

Selain itu, Roewe iMax8 EV juga sama dengan petrol iMax8 di bahagian dalam, menampilkan paparan pemandu digital 12.3 inci yang sama dan infotainment 12.5 inci dan tempat duduk VIP baris kedua yang sama tetapi akan menampilkan stereng baharu.

Roewe iMax8 EV dikuasakan oleh motor yang menghasilkan kuasa 180kW dan tork puncak 350Nm. Ia dilengkapi dengan Bateri SAIC 90kW Rubik’s Cube yang sepatutnya memberikan MPV ini jarak 550 hingga 570km sambil menggunakan 16.7kWj setiap 100km.

Adakah MPV ini boleh menjadi pesaing serius untuk pembeli Alphard di Malaysia jika ia dikeluarkan di sini?

Previous post

Volkswagen 4X4 Ini Merupakan Crossover Terbaik Sebelum Dunia Mengenalinya

Next post

PEKEMA Diarah Berhenti Mengimport Lamborghini Menggunakan AP

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *