Berita Auto

Toyota Sienta Serba Baharu Dilancarkan Di Jepun

Toyota Sienta diperbaharui satu pusingan lagi di Jepun, tetapi hilang di Malaysia.

Pada tahun 2016 lalu, UMW Toyota Motor membuat pelancaran yang mengejutkan di Malaysia dengan Sienta. Ia adalah papan nama yang serba baharu di negara ini dan cadangan yang agak unik dalam segmen itu. Ini adalah MPV kompak yang mampu memuatkan 7 tempat duduk, dengan pintu gelongsor dwi kuasa, penggayaan funky dan powertrain yang boleh dipercayai. Ia juga diimport dari Indonesia dan dijual pada harga yang agak berpatutan.

Malangnya, kebanyakan pembeli tidak dapat melihat nilai dalam MPV kompak berspek tinggi pada masa itu dan Sienta akhirnya ditarik keluar daripada pasaran kami tanpa pengganti. Kini, terdapat Sienta baharu. Dengan keterujaan di sekitar Alza dan Xpander milik Mitsubishi baharu hampir secara bersendirian meletakkan jenama itu kembali dalam 5 jualan teratas di negara ini, mungkin UMW Toyota akan memberikan Sienta baharu ini peluang kedua dalam pasaran kami.

Toyota-Sienta-1.0

Sienta baharu mengikut tradisi papan nama, yang telah wujud sejak tahun 2003. Ia mengekalkan panjang keseluruhan yang mudah diurus yang sama, sambil menggabungkan ciri keselamatan terkini serta kos operasi dan pembelian yang rendah. Ia masih mempunyai 7 tempat duduk, tetapi barisan kedua tempat duduk telah direka semula untuk lebih ruang kaki dan ruang kepala.

Apa yang telah berubah secara mendadak ialah casis dan pengenalan pilihan powertrain baharu. Ia kini terletak pada platform TNGA (GA-B) dan pelanggan kini boleh memiliki Sienta yang dikuasakan oleh Dynamic Force 1.5L dengan Direct Shift CVT atau oleh Series Parallel Hybrid dengan Reduction Gear dengan option E-Four all-wheel drive.

Struktur baharu Sienta dibentuk dengan bingkai berbentuk gelang untuk ketegaran sendi yang lebih baik, menjadikan Sienta baharu lebih dinamik dan lebih selamat. Pelekat struktur redaman tinggi telah digunakan sepanjang masa. Terdapat strut MacPherson di hadapan dan torsion beam di belakang. Turning radius hanyalah 5m.

Pilihan petrol 1.5L menggunakan enjin ‘Dynamic Force’ M15A-FKS dengan Direct Shift CVT dengan nisbah gear 10 simulasi. Penjana kuasa 18.4km seliter. Pilihan Series Parallel Hybrid memadankan enjin petrol yang sama dengan sistem hibrid sejauh 28.8km seliter.

Dari segi reka bentuk, Sienta mempunyai penampilan yang biasa tetapi berkembang. Toyota telah menggunakan bahasa reka bentuk ‘Shikakumaru’, menggabungkan bulatan dan segi empat sama dan sudut bulat. Acuan perlindungan sisi menyampaikan rasa utilitarianisme. 7 warna funky menyuntik sedikit personaliti kembali ke dalam Sienta. Warna-warna ini termasuk: Urban Khaki, Scarlet Metallic, Greyish Blue serta gabungan warna dua tona.

Di dalam, pilihan skema warna termasuk Khaki, Fromage, Black tersedia. Menariknya, sarung tempat duduk fabrik mempunyai rawatan penyahbauan dan repellant air dan minyak. Piktogram kecil yang comel telah dibentuk ke dalam ruang penyimpanan untuk mencadangkan item yang boleh dimuatkan ke dalamnya.

Dimensi kabin juga telah membesar. Bahagian dalamannya kini 20mm lebih tinggi daripada sebelumnya. Jarak pasangan depan dan belakang telah ditingkatkan sebanyak 80mm dan tempat duduk telah direka bentuk untuk penyimpanan yang kurang. Pengedar udara siling telah dipasang untuk keselesaan tempat duduk belakang yang lebih baik dan pelindung matahari telah dipasang pada pintu gelongsor.

Lantai rata tanpa tangga kembali bersama dengan ketinggian lantai yang rendah. Pintu gelongsor kuasa kini dibuka lebih lebar sebanyak 60mm. Pintu kuasa ini juga mempunyai bukaan bebas tangan. Bukaan hatch pintu belakang telah ditingkatkan sebanyak 15mm dan ketinggian ruang pemuatan telah ditingkatkan sebanyak 20mm. Basikal dengan tayar sehingga 27″ boleh dimuatkan tanpa masalah.

Terdapat juga versi 5 tempat duduk untuk mereka yang ingin mengutamakan ruang bagasi. Versi ini mempunyai ruang penyimpanan kargo 50mm lebih tinggi.

Sienta dilengkapi dengan Toyota Safety Sense, Advanced Park dan banyak lagi.

Previous post

Gunther Werks Mencipta Karya Agung Dengan Porsche 911 Remastered Ini

Next post

Konsep EV Acura Precision Bayangan Masa Depan EV Mewah Honda

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *