Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Adakah Toyota Sienta Baharu Akan Datang Ke Malaysia?

Adakah model Sienta 2022 akan mendapat pacuan elektrik?

Pada Disember tahun lepas, presiden Toyota Akio Toyoda berkongsi strategi elektrik tulennya yang terobosan untuk semua pasaran.

Ia termasuk kenderaan dari bahagian mewah Lexus juga. Sebanyak 15 model elektrik telah ditunjukkan dan ia meliputi semua segmen kenderaan utama untuk memenuhi pelbagai keperluan pembeli.

Setiap kenderaan yang ditunjukkan kelihatan siap pengeluaran dan kebanyakannya telah dipratonton pada awal tahun dengan kemungkinan tarikh pelancaran.

Salah satu segmen yang mungkin mendapat kebangkitan minat ialah segmen MPV kompak. Memandangkan lebih ramai pembeli kereta mengelak daripada membeli MPV yang besar dan menjimat minyak kerana kos dan keadaan ekonomi, kemungkinan segmen MPV kompak akan mendapat rangsangan minat pembeli kerana pemanduannya yang mudah, ruang untuk 7 orang dewasa dan pelepasan yang rendah. Lebih baik lagi, tiada pelepasan yang akan datang daripada versi elektrik.

Ini mungkin sebabnya sejak Toyota Sienta generasi baru-baru ini dilancarkan secara global pada pertengahan tahun 2015, hanya terdapat face-lift yang diperkenalkan pada akhir 2018 dan selepas 7 tahun tiada semua model baharu dikeluarkan oleh Toyota.

Rakyat Malaysia mendapat Sienta generasi ke-2 pada Ogos 2016 dan jualan amat menggalakkan. Bagaimanapun, facelift itu tidak pernah diperkenalkan dan sebaliknya Toyota di Malaysia menumpukan usaha mereka dalam segmen crossover dan SUV yang semakin berkembang.

Terdapat versi hibrid yang tidak pernah masuk Malaysia. Sienta hibrid didatangkan dengan sistem hibrid 1.5 liter (THS II dengan reduction gear), dan mencapai kecekapan bahan api terkemuka kelas 27.2 km/L di bawah kitaran ujian JC08 Japanese Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism.

Oleh itu, ia melebihi standard ekonomi bahan api 2020 kerajaan sebanyak 20 peratus seperti yang dinyatakan di bawah Akta Penggunaan Tenaga Rasional. Memandangkan ia diperakui sebagai menghasilkan pelepasan yang 75 peratus lebih rendah daripada piawaian MLIT 2005.

Dengan ketibaan versi petrol dan hibrid Corolla Cross baru-baru ini, ia mungkin juga membawa model Toyota Sienta serba baharu 2022 untuk mencabar Honda BR-V yang merupakan peneraju segmen semasa.

Toyota Sienta generasi akan datang dijangka tiba sebagai versi elektrik tulen. Ia akan menjadi MPV tahap kemasukan elektrik tulen pertama Toyota, dan akan mempunyai konfigurasi tempat duduk 5+2.

Semua generasi baharu Sienta ini akan didatangkan dengan bahan kabin yang lebih canggih daripada versi semasa. Ia akan dilengkapi dengan plastik papan pemuka lembut dan memperkenalkan skrin kawalan pusat 10 inci. Gaya papan pemuka dijangka menjadi papan pemuka digital dwi-gelang dengan paparan maklumat di tengah. Ia juga akan dilengkapi dengan paparan kepala 10 inci, pengecasan tanpa wayar dan semua ciri hebat yang dimiliki oleh Corolla Cross baharu.

Diperkirakan ia akan berada di platform Toyota TNGA-B. Selain mencapai dinamik pemanduan yang ringan, pengendalian dan ketegaran badan kereta akan dipertingkatkan.

Kami akan berkongsi butiran lanjut tidak lama lagi.

Previous post

Edisi MC Untuk Maserati Ghibli, Levante Dan Quattroporte

Next post

Usaha Terkini PLUS Memujuk Anda Bertukar Kepada RFID

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *