Berita Auto

Proton Exora 2023 Dilancarkan Dalam Dua Varian

Proton Exora Kembali untuk semakan kali keempat sejak 2011.

Proton telah memberikan MPV 7 tempat duduk mesra bajet mereka kemas kini untuk model tahun 2023. Exora baharu dipersembahkan berdasarkan kemas kini terakhir yang datang pada 2019. Sejak penampilan pertamanya pada 2011, Proton telah berjaya menjual 180,000 unit, menjadikannya MPV segmen C terlaris di Malaysia. Proton masih belum memperkenalkan produk 7 tempat duduk dengan kejuruteraan Geely, tetapi kemas kini terbaharu Exora ini sepatutnya membantu mereka memperoleh bahagian pasaran daripada model Alza baharu Perodua yang sangat popular.

Perubahan pada Proton Exora ini tidak banyak Secara mekanikal ia masih sama seperti sebelum ini dengan enjin petrol Campro 1.6 liter pengecas turbo menghantar kuasa ke roda hadapan melalui CVT. Satu perbezaan kecil ialah hos penyejuk minyak yang dikemas kini. Kilang itu terus mengeluarkan 140PS dan tork 205Nm. Dua varian Exora akan ditawarkan – ‘Eksekutif’ dan ‘Premium’.

Untuk 2023, Proton telah mengemas kini bahagian luar Exora. Terdapat logo Proton baharu pada gril hadapan dan pada pintu belakang. Untuk model ‘Premium’ spesifikasi penuh, mereka turut menyertakan lampu nyalaan siang LED, roda aloi 16″ dengan kemasan dwi-ton, serta beberapa hiasan hitam pada pintu belakang dan kit badan yang merangkumi skirt sisi, spoiler belakang dan bumbung dicat hitam.

Versi Premium Exora kini didatangkan sepenuhnya dalam kerusi upholsteri leatherette. Terdapat juga stereng pelbagai fungsi berbalut kulit dan tempat letak tangan untuk tempat duduk hadapan yang semuanya dibawa dari sebelumnya. Juga kembali – lubang penghawa dingin individu untuk setiap baris dengan penapis kabin standard N95 untuk kualiti udara yang lebih baik.

Skrin sentuh 7″ dengan arahan suara “Hi Proton” dipaparkan pada Exora Premium baharu. Terdapat juga 4G dan Wi-Fi, yang membolehkan ciri lain seperti navigasi dalam talian, penstriman muzik, ramalan cuaca dan banyak lagi. Keupayaan pautan cermin untuk peranti Android juga kini tersedia. Exora Executive hanya mendapat unit kepala dengan Bluetooth.

Dari segi keselamatan, Exora masih hanya mendapat 2 beg udara untuk penumpang hadapan, ABS, EBD dan ESS. Walau bagaimanapun, Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC) kini adalah standard. Dari segi kemudahan, varian Premium kini mempunyai kamera gostan.

Harga Exora baharu bermula dari RM62,800 di Semenanjung Malaysia untuk varian Executive dan berharga RM69,800 untuk varian Premium. Lima warna luaran ialah Snow White, Indiana Grey, Rosewood Maroon, Ruby Red dan Cocoa Grey.

Previous post

Aston Martin DBR22 Reka Bentuk Kokpit Terbuka 2 Tempat Duduk

Next post

PERODUA Tidak Akan Naikkan Harga Kereta Baharu Pada 2022

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *