Bisnes

PERODUA Tidak Akan Naikkan Harga Kereta Baharu Pada 2022

Walaupun mereka menghadapi cabaran kenaikan harga logam dan plastik sekarang.

Pada acara di ibu pejabat MIDA, pengurusan kanan PERODUA, mengesahkan bahawa mereka mengekalkan harga jualan kereta baharu mereka seperti yang sedia ada untuk tahun 2022 walaupun terdapat kenaikan mendadak dalam kos bahan mentah mereka baru-baru ini.

Kenyataan ini muncul ketika Malaysia dan juga rantau ASEAN melihat kenaikan harga alat ganti kenderaan serta bahan habis pakai. Pada awal tahun ini kami melaporkan tentang kenaikan perlahan dalam harga tayar baharu dan juga minyak enjin.

Kos servis kenderaan di Malaysia telah meningkat 10 hingga 15 peratus dan tayar baharu kini meningkat hampir 15 peratus.

Sementara itu, harga kereta baharu tidak lama lagi juga perlu meningkat kerana pengeluar kereta mempunyai margin yang makin berkurangan untuk menjadi.

Inilah sebab mengapa pengurusan kanan PERODUA bekerjasama rapat dengan semua vendor mereka untuk memastikan perbelanjaan pengeluaran yang tidak perlu dialih keluar atau dikurangkan dan memastikan pelanggan masa depan mereka gembira dengan harga jualan yang berpatutan.

Bagaimanapun, memandangkan mata wang Malaysia tidak menunjukkan sebarang tanda untuk naik berbanding Dolar AS, kenaikan kos bahan mentah akan ‘memaksa’ harga jualan lebih tinggi pada tahun hadapan, 2023.

Sementara itu, fasa pertama perkongsian strategik MIDA-PERODUA telah melahirkan tiga rakan kongsi mesra PERODUA yang berpotensi, termasuk LSF Technology Sdn.Bhd., J.K. Wire Harness Sdn. Bhd. dan Autoliv Hirotako Safety Sdn. Bhd.

Syarikat-syarikat ini juga telah diberikan Dana Strategik Pelaburan Domestik/Domestic Investment Strategic Fund (DISF) sebagai sebahagian daripada inisiatif Kerajaan untuk membantu syarikat tempatan memasuki rantaian bekalan global.

Di bawah program serupa ini, MIDA dan PERODUA telah mengenal pasti lima vendor baharu yang telah menunjukkan banyak potensi dan peluang pertumbuhan.

Ini termasuk Armstrong Auto Parts Sdn. Bhd., Ingress Aoi Technologies Sdn. Bhd., Namicoh Suria Sdn. Bhd., P.D. Kawamura Kako Manufacturing Sdn. Bhd. dan Kumpulan Jebco (M) Sdn. Bhd.

MIDA, sebagai agensi promosi utama Malaysia, akan memperluaskan perkhidmatan sokongan mereka untuk membantu lebih banyak syarikat memperoleh pertumbuhan dari segi produktiviti, bakat dan merapatkan jurang kewangan dan teknologi.

Agensi itu yakin melalui kemudahan dan langkah pemerkasaan sebegitu, pemain automotif ini akan dapat meningkatkan penawaran perniagaan dan kepakaran mereka untuk menginovasi produk dan perkhidmatannya serta memanjat ekosistem rantaian bekalan.

Previous post

Proton Exora 2023 Dilancarkan Dalam Dua Varian

Next post

Harga Jualan EV MPV Volkswagen ID. Buzz Daripada RM295,000

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *