Berita Auto

Adakah Chery Arrizo Sebuah Toyota Camry Tiruan?

Nampaknya, rupa Chery Arrizo 8 ini sebiji macam Toyota Camry.

Chery adalah pembuat kereta China yang terkenal dengan penghasilan kenderaan elektrik (EV) mampu milik dan buat sementara waktu, barisan Arrizo mereka agak senyap. Itu semua telah berubah, dengan Chery Arrizo 8 yang baru diperkenalkan, masalahnya ialah, di bahagian luar, kereta itu kelihatan sangat serupa dengan Toyota Camry.

Chery Arrizo 8 ialah sedan yang kelihatan baik berdasarkan platform yang lebih baharu untuk Chery dan dikuasakan oleh enjin petrol dan bukannya EV, satu lagi ciri yang dikongsi dengan Camry.

Walau bagaimanapun, bahagian luar Chery Arrizo 8 didatangkan dalam dua pilihan penggayaan, versi sporty dengan gril dot matriks dan trim coklat kemerah-merahan serta versi mewah dengan gril reka bentuk yang lebih tenunan dan kemasan berwarna emas.

Lampu utamanya mempunyai Lampu Siang LED (DRL) dan kedua-dua lampu hadapan yang tajam ini disambungkan dengan jalur dengan lencana Chery yang besar dipamerkan dengan jelas di tengah-tengah kereta.

Arrizo 8 ialah kereta besar dengan dimensi 4780/1843/1469mm dan jarak roda 2790mm. Bahagian dalamannya kelihatan berkualiti tinggi dan selesa. Sorotan sebenar ialah paparan instrumen 12.3 yang menyokong Apple CarPlay dan Huawei Hicar. Panel instrumen ini sangat serupa dengan jenama Jerman tertentu.

Ia juga mempunyai stereng bahagian bawah rata tiga jejari yang besar dan butang bot padanya. Chery Arrizo 8 turut disertakan dengan sistem Bunyi Sony 8 pembesar suara. Bagi skrin infotainment pula, grafiknya tajam dengan susun atur yang bersih dan pembantu digital di sebelah kiri.

Bahagian belakangnya sangat luas dan boleh memuatkan tiga orang dewasa dengan selesa. Ruang kaki adalah luas dan sunroof yang besar didatangkan sebagai standard untuk Chery Arrizo 8 tanpa mengira tahap kemasan.

Jantung Chery Arrizo 8 ialah enjin petrol 4-silinder pengecas turbo 1.6 liter yang menghantar kuasa ke roda hadapan sahaja. Enjin ini mengeluarkan 197hp dan tak lama lagi, Chery akan menambah varian petrol turbo 1.5 liter kepada barisan yang menghasilkan 156hp.

Walaupun kelihatan seperti fastback, Chery Arrizo 8 mempunyai but sedan klasik dan bar hitam di antara lampu belakang yang mempunyai perkataan ‘Chery’ di sepanjang but kelihatan cantik dan menampilkan reka bentuk paip tersembunyi dengan paip ekzos sebenar tersembunyi di bawah bumper dan hujung ekzos palsu di belakang.

Chery telah membuka tempahan untuk Chery Arrizo 8 dengan harga bermula pada 105,900 yuan hingga 128,900 yuan yang secara kasarnya diterjemahkan kepada USD15,680 hingga USD19,080 dengan penghantaran dijangka bermula pada bulan September.

Amacam? Adakah Chery Arrizo 8 ini Camry tiruan atau sekadar mendapat inspirasi daripada Toyota? Kami rasa ia kelihatan lebih sporty daripada Camry yang kelihatan dewasa.

Previous post

Ford Ranger Baharu = Kereta Penggemar Yang Sempurna

Next post

Pertempuran Gergasi - Perodua LWN Proton - MPV LWN SUV

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *