Bisnes

Pertempuran Gergasi – Perodua LWN Proton – MPV LWN SUV

Konfrontasi berterusan dengan dua gergasi bersaing penghantaran bulanan mereka.

Sejak kedatangan syarikat-syarikat kereta nasional di Malaysia beberapa dekad yang lalu, saingan mereka senyap dan ‘di belakang tabir’.

Selama bertahun-tahun dalam dekad yang lalu Perodua mempunyai bahagian terbesar dalam pasaran dan jualan bulanan dan jenama seperti Honda dan Toyotalah yang bersaing untuk kedudukan kedua tahun ke tahun.

Kemudian Proton kembali ke dalam permainan dengan penyerapan teknologi dan kejuruteraan Geely dan dalam tempoh 5 tahun kebelakangan ini kita telah melihat jualan Proton meningkat untuk menandingi dua gergasi automotif Jepun dan kini mereka telah meletakkan sasaran mereka kepada potongan kek Perodua dalam pasaran automotif Malaysia.

Titans Clash

Bulan lepas, Julai 2022, Perodua mengumumkan 24,265 tempahan kenderaan yang sihat. Kini, adalah sangat jelas bahawa peningkatan jualan ini boleh dikaitkan dengan dua sebab utama, yang pertama adalah disebabkan oleh permintaan yang kukuh untuk MPV Alza semua baharu dan juga pelanggan kelas pertengahan dan menengah bawah Malaysia ingin mengambil kesempatan inisiatif pengecualian daripada cukai jualan kerajaan.

Sementara itu, Proton berkongsi angka jualannya yang semakin meningkat untuk SUV Proton X50 yang sangat popular iaitu 4,763 unit yang berdaftar dan sedia untuk dihantar.

Pengurusan Perodua berkongsi dengan kami sehari kemudian pada sidang akhbar terbaru mereka bahawa sejumlah 4,019 unit MPV Alza serba baharu telah didaftarkan dan dihantar kepada pelanggan di seluruh negara.

Berita ini meletakkan Proton di hadapan Perodua untuk bulan ini dan penghantaran SUV mendahului MPV yang dialu-alukan di ibu pejabat Proton.

Sementara itu, Proton juga mempunyai satu lagi SUV dalam barisannya iaitu X70 yang diperbaharui yang mempunyai 1,704 pendaftaran kenderaan.

Jadi, adakah trend ini akan berterusan atau tidak? Baik, melihat kepada trend semasa, kedua-dua SUV dan MPV sangat popular di kalangan rakyat Malaysia dan juga pembeli kereta ASEAN.

MPV Alza serba baharu baru sahaja dipanaskan di barisan permulaan perlumbaan ini dan melihat kepada sambutan dan minat dalam talian untuk MPV Perodua baharu ini, kami pasti anggaran jualan sebanyak 4,000 unit sebulan oleh pengurusan Perodua adalah angka konservatif.

Kami menganggarkan kenaikan 20 hingga 30 peratus dalam tempahan bulanan kerana lebih banyak unit dilihat di jalan raya dan lebih ramai rakyat Malaysia berpaling kepada kenderaan keluarga yang luas ini yang juga boleh digunakan sebagai kenderaan gaya hidup untuk orang bujang atau pasangan muda dan kenderaan perniagaan kecil dengan semua tempat duduk belakang dilipat.

Gambar hiasan patong Hang Tuan lawan Hang Jebat

Harga jualan untuk Proton X50 SUV bermula dari RM83,500 hingga RM98,800 untuk model spesifikasi pertengahan dan varian teratas Proton X50 berharga RM109,800.

Harga jualan MPV Perodua Alza baharu ini bermula daripada RM62,500 dan meningkat kepada RM68,000 untuk model spesifikasi pertengahan kepada RM75,500 untuk versi teratas.

Previous post

Adakah Chery Arrizo Sebuah Toyota Camry Tiruan?

Next post

Kereta Elektrik Tesla Tiba Di Sabah Dengan Permintaan Kuat

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *