Berita Auto

Perodua Mempertingkatkan Pengeluaran Alza Baharu Menjelang Pelancaran

Perodua Alza serba baharu akan datang dan syarikat itu sedang memastikan bekalan kukuh.

Alza adalah model yang kukuh sejak sekian lama bagi Perodua. Alza pertama muncul pada penghujung tahun 2009 dan diberi kemas kini yang sangat kecil sepanjang hayatnya dan masih dijual hari ini tanpa persaingan pada titik harganya sejak Proton berhenti menjual Ertiga buatan Suzuki. Walau bagaimanapun, Perodua tahu mereka tidak boleh terus menjual produk yang berusia 13 tahun. Itulah sebabnya terdapat begitu banyak desas-desus mengenai model generasi ke-2, yang berasaskan Daihatsu Xenia, juga dikenali sebagai Toyota Veloz.

Minggu ini, keterujaan tentang MPV Perodua baharu mencecah paras tertinggi baharu apabila video beresolusi rendah dari kawasan penyimpanan kenderaan kilang Perodua bocor ke internet menunjukkan deretan Alza baharu. Kebanyakan keterujaan di sekitar rakaman yang bocor ini adalah mengenai fakta bahawa ia kelihatan seperti dua versi berbeza sedang dihasilkan, menunjuk ke arah pemasangan kontrak di kilang Sungai Choh untuk Toyota Veloz. Ini masuk akal, kerana situasi yang sama berlaku dengan Perodua Aruz dan Toyota Rush.

Bagi kami, cerita sebenar ialah berapa banyak penampan yang Perodua sediakan sebagai penyediaan pelancaran produk. Sejak ekonomi dibuka semula, terdapat banyak kereta yang dilancarkan secara tempatan tetapi banyak pengeluar tidak dapat memenuhi permintaan. Nampaknya Perodua melakukan perkara yang bertanggungjawab untuk mengeluarkan sejumlah besar kenderaan dengan menjangkakan jumlah tempahan yang akan diterimanya. Adakah mereka terlalu optimistik terhadap permintaan itu? Kami tidak fikir begitu.

Pasaran untuk MPV kompak 7 tempat duduk akan senantiasa ada di Malaysia. Malah sesuatu seperti Mitsubishi Xpander, yang tiba di Malaysia 2-3 tahun di belakang seluruh ASEAN berjaya melonjakkan Mitusbishi Motors Malaysia sehingga ke tempat no.3 bagi pembuat kereta bukan nasional baru-baru ini.

Secara peribadi, kami akan meratapi pemergian generasi pertama Alza. Ia mewakili jenis kenderaan terakhir yang lebih ringkas yang tidak memerlukan penampilan agresif, rim dua tona, krom atau plastik hitam berkilat untuk dijual. Ia mengekalkan segala-galanya yang asas dan menyampaikan permotoran setiap hari yang menyenangkan selama bertahun-tahun. Memang, segala-galanya seharusnya maju ke hadapan dan Alza baharu sememangnya akan membawa beberapa kemajuan kepada segmen itu yang mampu milik.

Previous post

Harga Maserati Grecale Dianggar Dalam Lingkungan RM499,000 Dengan Cukai Berbayar

Next post

Adakah Pelanggan Kereta Di Malaysia Mendapat ‘Kepuasan Pelanggan’?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *