Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Honda HR-V 2022 Semua Baharu Akan Tiba Dalam Beberapa Bulan

Honda HR-V terbaharu ini juga akan didatangkan dengan rangkaian kuasa e-HEV.

Kami sudah mula melihat promosi Facebook oleh beberapa pengedar Honda di Malaysia untuk semua crossover Honda HR-V baharu. Ini akan menjadi HR-V generasi ke-3. Generasi pertama hanya dijual segelintir melalui pengimport swasta di Malaysia dan anda hampir tidak melihatnya di jalan raya hari ini (lihat gambar di bawah).

Generasi kedua HR-V sangat biasa di jalan raya kita dan kenderaan itulah yang melonjakkan Honda Malaysia ke kedudukan jualan Nombor 1 selama beberapa tahun.

Well, ia kini lebih kepada SUV kerana saiznya telah membesar dan ini bermakna ia menyaingi Mazda CX-5 lebih daripada Toyota Corolla Cross semasa yang sangat popular.

‘Garisan penentu’ antara Crossover dan SUV mula menjadi sangat kabur apabila pengeluar kenderaan mula ‘menggerakkan’ model baharu mereka dalam segmen yang mempunyai permintaan lebih daripada segmen yang masuk akal kepada saiz dan tujuan kenderaan.

Malah kereta hatchback kecil yang mempunyai pelepasan tanah tambahan kecil yang dibawa oleh roda berprofil lebih tinggi dan beberapa pelapisan hitam rata pada gerbang roda dipanggil ‘Crossover’ sedangkan ia sebenarnya hatchback kompak ringkas biasa.

Sementara itu, HR-V baharu ini akan tiba dalam 3 hingga 4 tahap kemasan (mengetahui format bahagian Honda Malaysia, akan ada 4 tahap kemasan) dan akan ada versi elektrik yang mempunyai dua motor dikuasakan oleh sistem bateri yang memberikan kuasa pemanduan. Akan ada enjin petrol di bawah hud, tetapi enjin petrol ini hanya untuk mengecas sistem bateri yang menjalankan kedua-dua motor.

Dengan cara ini, anda tidak akan bimbang tentang kebimbangan jarak pemanduan dan mencari rangkaian pengecasan bateri yang tersedia semasa dalam perjalanan jalan jarak jauh. Jurutera Honda memahami bahawa Asia Pasifik tidak bersedia untuk kereta elektrik penuh apabila ia datang untuk infrastruktur mengecas dan juga harga jualan yang memihak kepada pembeli Amerika Utara dan Eropah sekarang.

Dengan e-HEV, Honda ingin memberikan pemahaman langkah pertama tentang cara kuasa bateri berfungsi, tanpa harga jualan yang tinggi dan kebimbangan tentang pengecasan plug-in. Dengan cara ini Honda membenarkan pembeli Honda City e-HEV mereka dan tidak lama lagi HR-V e-HEV yang serba baharu ini membiasakan diri dengan pemanduan senyap kuasa bateri sambil menjimatkan kos bahan api.

Kenderaan elektrik semasa yang dijual adalah mahal kerana sistem bateri yang besar dan juga kos penyelidikan dan pembangunan yang dijalankan. Selain itu, kereta elektrik masih membentuk hanya sebahagian kecil daripada jumlah kereta yang dijual oleh semua pengeluar kereta tradisional seperti Mercedes-Benz, BMW, Audi, Ford, Renault dan juga Porsche.

Oleh itu, sudah tiba masanya untuk menunggu dan melihat apakah harga jualan baharu untuk julat HR-V 2022 ini. Kami menjangkakan RM118,800 untuk versi berkuasa petrol asas sehingga RM138,800 untuk versi spesifikasi tinggi e-HEV. Mari kita tunggu dan lihat sama ada jangkaan kami tepat atau tidak.

Previous post

Chery Tiggo 7 Pro LAWAN Proton X70

Next post

Pandu Uji Ringkas: Lexus NX 350 F Sport Di Litar Sepang

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *