Berita Auto

Chery Tiggo 7 Pro LAWAN Proton X70

Bagaimanakah Chery Tiggo 7 Pro yang akan datang bersaing dengan Proton X70 apabila ia dikeluarkan di sini?

Chery akan melakukan tsunami besar di pasaran kereta Malaysia dengan SUV seperti Omoda, Tiggo 8 Pro dan Tiggo 7 Pro semuanya dirancang untuk diperkenalkan dalam beberapa bulan akan datang. Walau bagaimanapun, kita perlu ambil perhatian bahawa Chery bukanlah syarikat kereta China pertama yang mencuba dan memperkenalkan dirinya kepada pasaran Malaysia dengan beberapa kenderaan padat nilai. Haval telah melakukannya selama bertahun-tahun, tetapi agak tersandung selepas pengenalan H2. Baru-baru ini, Tan Chong menyertai permainan dengan memperkenalkan GAC juga. Sudah tentu isu sebenar ialah sama ada Chery mampu bersaing dengan Proton.

Proton bukan sahaja mempunyai kelebihan mempunyai produk daripada Geely, tetapi mereka juga mempunyai status sebagai pengeluar kereta nasional, yang diterjemahkan kepada harga yang berfaedah. Jadi kami fikir kami akan membandingkan penyegaran Proton X70 mereka yang akan datang, yang dikhabarkan akan membawa masuk enjin 1.5L 3-silinder yang digunakan dalam X50 dengan Tiggo 7 Pro Chery yang akan datang.

Untuk berlaku adil, kami tidak tahu bagaimana kedua-dua SUV ini akan dilengkapi di Malaysia. Kami juga tidak pasti bagaimana X70 baharu dengan enjin pengecas turbo 1.5L akan dipersembahkan kerana Geely Boyue 1.5L boleh dipasangkan dengan automatik 6-kelajuan yang lebih lama atau DCT 7-kelajuan dan kadangkala menampilkan komponen hibrid sederhana. Kami akan menganggap bahawa X70 1.5L akan menampilkan DCT 7-kelajuan tetapi tidak akan mempunyai elemen hibrid kepadanya.

Kedua-dua kereta didatangkan dengan enjin petrol 1.5L, tetapi di situlah persamaan berakhir. Motor Chery adalah 4-silinder manakala Proton hanya ada 3-silinder. Kuasa Proton juga mengalahkan kuasa Chery, dengan 177PS dan 255Nm tersedia berbanding Tiggo 7 Pro 150PS dan 230Nm.

Walaupun Tiggo boleh melenturkan 9 nisbah maya pada CVTnya, DCT 7-kelajuan Proton mempunyai kelebihan konfigurasi pacuan semua roda pilihan, yang nampaknya tiada pada Chery. Walaupun begitu, ada kemungkinan Proton akan terus menjauhkan model AWD daripada Malaysia.

Dari segi dimensi, Chery dan X70 pada dasarnya adalah sama. Perbezaannya adalah kecil dan jika ada pun, Proton mempunyai kelebihan 44mm panjang dan kelebihan 7mm lebar.

Kelebihan terbesar Chery Tiggo 7 Pro akan datang dari segi teknologi dan audio. Ia boleh dikonfigurasikan dengan sistem infotainment 10.25″ dengan Apple CarPlay dan Android Auto, yang tiada pada sistem 8″ Proton X70. Chery juga didatangkan dengan 8 pembesar suara Sony di mana X70 didatangkan dengan sistem Kenwood. Keangkuhan jenama di Malaysia mungkin menang di sini walaupun sistem Kenwood terbukti lebih baik. Chery Tiggo 7 Pro juga mendapat kluster instrumen digital 12.3″ yang mengecilkan unit 7″ Proton.

Selain itu, Chery dan Proton sama padan dengan kit yang disediakan, kebanyakannya di bahagian hadapan. Kedua-duanya boleh dikonfigurasikan dengan bumbung matahari panoramik, kedua-duanya mempunyai tempat duduk boleh laras berkuasa, dan semua pernak-pernik lain yang dijangkakan dalam segmen tersebut. Ianya akan turun ke pakej jaminan dan watak pemanduan untuk benar-benar membuat kes untuk Chery Tiggo 7 Pro.

Kita tunggu dan lihat.

Previous post

Royal Enfield Petaling Jaya Kini Dibuka Secara Rasmi

Next post

Honda HR-V 2022 Semua Baharu Akan Tiba Dalam Beberapa Bulan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *