Berita Auto

Satu Lagi Versi Mazda CX-5 Yang Anda Mungkin Hendak

Kenderaan utiliti sukan CX-5 yang diubah suai semula Mazda Motor dilancarkan.

Mazda CX-5 SUV ialah cerita kejayaan sebenar bagi jenama Mazda dan ia telah menjadi kejayaan jualan dalam setiap pasaran yang diperkenalkan. Didedahkan ke pasaran global pada 2012, ini merupakan kenderaan Kodo Design pertama Mazda.

Falsafah reka bentuk KODO mula dikongsi pada tahun 2010 oleh Mazda. Kata pereka produk Mazda, “sebuah kereta adalah lebih daripada sekadar alat pengangkutan atau jisim logam. Ia sepatutnya menjadi kehadiran yang penting dalam kehidupan orang ramai, seperti rakan atau ahli keluarga. Itulah sebabnya falsafah reka bentuk KODO adalah mengenai memberi nafas kehidupan ke dalam bentuk kereta kami”.

Pada tahun 2015, pereka Mazda mengubah sedikit Reka Bentuk Kodo dan ia sekali lagi menjadi kisah kejayaan yang memberangsangkan dalam setiap pasaran yang diperkenalkan.

Kini, untuk 2022 terdapat SUV CX-5 yang diubah suai dan dibayangkan semula. Ia baru sahaja mula dijual di Jepun dengan harga runcit yang dicadangkan antara ¥2,678,500 hingga ¥4,075,500. Mazda Jepun tidak mendedahkan angka sasaran jualan dan bila ia akan sampai ke Malaysia.

Perubahan itu termasuk struktur penyerap hentakan yang diperbaharui untuk mengurangkan keletihan pemandu dan kawasan kargo yang direka bentuk semula yang akan memudahkan untuk memuatkan dan mengeluarkan bagasi.

Kenderaan itu boleh didapati dalam dua model istimewa iaitu ‘Field Journey‘ menggunakan bahan kalis air di kawasan kargo dan lebih ‘Sporty Appearance’ dengan aksen dalaman berwarna hitam dan luaran berwarna.

Bahagian luarnya diberi penampilan teguh dengan bahagian hadapan bersalut perak, hiasan bampar belakang dan hiasan sisi, seperti cermin pintu hitam berkilat, termasuk hiasan bampar depan dan belakang bersalut perak. Bahagian dalam menggunakan warna aksen hijau limau pada jahitan tempat duduk dan sekeliling penghawa dingin.

CX-5 ialah model teras Mazda, menyumbang 29 peratus daripada jualan globalnya pada 2020. SUV yang dinaik taraf itu akan dilancarkan di Amerika Utara dan di Eropah awal 2022.

Setakat kini, Mazda CX-5 telah menjadi jenama kenderaan terlaris dan inilah sebabnya jurutera produk Mazda terus mengembangkan CX-5. Pada awal November 2021, Mazda Motor Corp. mula menerima tempahan untuk kenderaan utiliti sukan CX-5 utamanya berikutan peningkatan semula yang bertujuan untuk mengekalkan jualan yang stabil di Jepun dan pasaran lain tidak lama lagi.

CX‑5 ialah salah satu daripada Mazda yang paling laris di seluruh dunia, memegang tempat nombor satu di AS, Kanada, Australia, New Zealand dan Belanda. Ia telah memenangi lebih 100 anugerah di peringkat antarabangsa, membawa pulang 45 anugerah pada tahun pelancarannya sahaja.

Mazda CX-5 telah dinobatkan pemenang anugerah Car and Driver 10 Best 2021. Empat tahun berturut-turut ia memenangi gelaran ini dan ciri keselamatannya turut memenangi TOP SAFETY PICK daripada Institut Insurans untuk Keselamatan Lebuhraya setiap tahun sejak ia memasuki pasaran .

Pencapaian cemerlang lain termasuk Women’s World Car of the Year (WWCOTY), Family Car of the Year (2017) dan dua anugerah Best New Small Utility Vehicle (2018) dan Best New Mid-Size Utility Vehicle (2019) daripada Automobile Journalists Association of Canada.

Di Eropah, CX‑5 telah diundi Best in Test dalam kategori SUV Kelas Pertengahan untuk Dutch Consumer Association’s annual Car Guide (2015), menewaskan sembilan pesaing lain untuk merebut gelaran itu.

Previous post

Ini Rupa Kenderaan Elektrik Bateri Lexus RZ 450e Yang Akan Datang

Next post

Sindiket Kereta Klon Guna Media Sosial Untuk Tarik Pelanggan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *