Berita Auto

Haima 7X Turbo MPV Dilancarkan Di Filipina Dengan Harga Bawah RM100,000

Haima 7X ialah MPV tujuh tempat duduk yang datang dengan harga yang patut di Filipina.

Tidak banyak kereta di luar sana yang boleh melakukan segala-galanya dengan harga yang baik, tetapi Haima 7x bertujuan untuk menghapuskan trend itu. MPV buatan China ini baru sahaja tiba di Filipina pada harga yang sangat menarik iaitu hanya PHP 1,199,000, atau hanya di bawah RM100,000 mengikut kadar penukaran hari ini. Lebih-lebih lagi, harga pelancaran dikurangkan sebanyak tambahan PHP 100,000 di sana, jadi kami pasti pelanggan akan bergegas ke bilik pameran tidak lama lagi.

Tetapi apakah sebenarnya Haima 7x? Baiklah, mari kita mulakan dengan jenama. Haima bukanlah salah satu jenama kereta Cina yang lebih terkenal seperti Geely, Haval atau Chery. Ia adalah jenama automotif Hainan yang sebahagiannya dimiliki oleh FAW Group, sebuah konglomotif automotif besar yang turut mempunyai kepentingan dalam jenama Hongqi. Haima memulakan kehidupan menghasilkan kenderaan Mazda untuk kegunaan domestik China tetapi tidak jelas sejauh mana ada hubungan dengan Mazda masih kukuh untuk produknya sendiri. Memandangkan foto Haima 7x, ia kelihatan agak jauh dari apa-apa sahaja daripada Mazda.

Haima mengatakan bahawa 7X dibina di atas platform Haima Global Architecture sendiri yang menyokong salah satu produk SUV mereka yang lain. 7X berkerusi 7 dalam konfigurasi 2+2+3 bermakna baris kedua mempunyai tempat duduk individu dan bukannya bangku.

Menguasai Haima 7X ialah enjin petrol pengecas turbo 1.6 liter yang menghantar 190 kuasa kuda dan 293Nm tork ke roda hadapan melalui automatik 6-kelajuan dengan mod Sport. Itu jumlah kuasa yang mengagumkan. Untuk konteks, Proton Exora 1.6L Turbo tempatan kami mampu hanya 138 kuasa kuda dan 205Nm tork.

Bagi Filipina, sesetengah sumber mendakwa bahawa 7X akan mendapat pengecas turbo 4-silinder 1.5L. Motor ini masih mengungguli Exora dengan 162PS dan 250Nm tork.

Jika anda menyukai apa yang anda lihat, jangan risau, anda mungkin tidak bersendirian. Tidak selalunya MPV kelihatan sehebat ini dan Haima boleh berterima kasih kepada Pier Luigi Ferrari, dari Pininfarina Shanghai atas ketampanan 7X. Isyarat penggayaan diilhamkan dari kapal layar mewah dan ianya memang jelas. Gril besar mengalir secara semula jadi ke dalam kelompok lampu yang menempatkan kedua-dua projektor halogen dan lampu siang LED. Di dalam, terdapat elemen paparan berkembar gaya Mercedes untuk kedua-dua instrumen digital dan infotainmen. Pemegang paut pada bahagian penumpang konsol tengah mungkin membuatkan anda tersalah anggap MPV ini sebagai SUV.

Sebilangan besar peralatan adalah standard pada kenderaan ini.

Pelanggan di Filipina boleh mengharapkan lampu belakang LED, roda aloi 17″, sistem infotainmen 12.3″, bumbung matahari panoramik, kawalan iklim auto digital dan banyak lagi.

Previous post

Syarikat Singapura Lancar Rangkaian Pengecas EV Dari Johor Ke Pulau Pinang

Next post

Hukuman Lebih Berat Kerana Memandu Di Lorong Kecemasan & 4 Kesalahan Lain Raya Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *