Hibrid, Elektrik, Hidrogen

BYD Seal Merupakan Sedan Elektrik Dengan Bahagian Dalaman Berinspirasikan ‘Ocean’

BYD Seal kelihatan seperti EV yang sangat cantik yang sedang dibuat.

Bila bercakap tentang kereta elektrik dari China, BYD berada di barisan hadapan. Syarikat yang agak kecil ini tidak pun bermula sebagai syarikat kereta, tetapi mengambil pengeluaran bateri sebagai perniagaan utama mereka pada tahun 1995. Hari ini, ia menghasilkan kenderaan elektrik, termasuk banyak bas elektrik yang digunakan di seluruh dunia negara maju. Baru tahun lepas, mereka menerajui usaha masuk ke Norway dengan SUV BYD Tang mereka. Kini kami mendapat pandang pertama sedan elektrik mereka yang akan datang, BYD Seal.

Ini agak berbeza untuk syarikat automotif China. Ia menggunakan perkataan Inggeris sebagai nama model dan bukannya perkataan Cina Anglicised seperti Boyue atau nama model alfanumerik seperti X70. Walau bagaimanapun, ini bukan yang pertama untuk BYD. The Seal adalah sebahagian daripada siri kereta ‘Ocean’ yang dirancang oleh pembuat kereta itu. Kereta ‘Ocean’ Series yang pertama dipanggil BYD Dolphin. Walaupun begitu, terdapat tanda-tanda bahawa Seal akan dipanggil sesuatu yang lain apabila ia dieksport.

The Seal mengambil tema lautan dengan agak serius di bahagian dalam dengan potongan trim birunya dan sedikit warna biru pada upholsterinya dan jahitan di sekeliling stereng bahagian bawah ratanya. Skrin infotainment berukuran 15.6″ yang besar di bahagian tengah berputar, membenarkan orientasi potret dan landskap. Audio dibekalkan oleh syarikat Denmark Dynaudio.

Di luar, Seal menyerupai kacukan antara Tesla Model 3 dan Porsche Taycan. Ia cukup cantik dengan gabungan lengkung yang betul dan lipatan keras.

Apabila Seal mula dijual, akan ada model RWD dan AWD. Model peringkat permulaan akan mempunyai motor elektrik 204 hp tunggal yang dipasang pada gandar belakang. Naik sedikit dan anda akan mendapat motor elektrik 313 hp di bahagian belakang.

Model AWD dengan spesifikasi lebih tinggi mendapat motor 201 hp di hadapan dan motor elektrik 308 hp di belakang. Yang ini berjalan dari 0-100km/j dalam masa 3.8 saat sahaja. Julat dijangka antara 550km dan 700km bergantung kepada varian model.

Harga dijangka antara USD35,000 dan USD45,000. Dengan pengecualian cukai semasa, ini bermakna kira-kira RM150K-200K di sini lebih kurang 20K lagi. Kalaulah harga macam tu, ia akan mendapat meterai kelulusan kami.

Previous post

Zurich Malaysia Kongsi 10 Petua Keselamatan Balik Kampung

Next post

Mengapa Ada SUV Ferrari Yang Sedang Dihasilkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *