BisnesUndang - Undang

Menurut MAA Harga Kereta CKD Mungkin Naik 8-20% Tahun Depan

Ia bukan inflasi, tetapi perubahan dalam pengiraan duti eksais yang akan menjejaskan harga kereta.

Harga kereta secara relatifnya stabil dan rendah di Malaysia walaupun mengalami kekurangan yang besar. Itu mungkin berubah tahun depan mengikut Malaysian Automotive Association (MAA). Presiden MAA Aishah Ahmad berkata berdasarkan kaedah pengiraan duti eksais nilai pasaran terbuka, harga kereta CKD di Malaysia dijangka meningkat 8-20 peratus tahun depan.

Ini kerana kerajaan Pakatan Harapan mewartakan undang-undang yang akan mengubah cara pengiraan harga kereta dan duti eksais dan perubahan ini akan berkuat kuasa pada awal tahun 2023. Kaedah baharu ini menyebabkan banyak kos bukan berkaitan pembuatan dalam pengiraan nilai pasaran terbuka kereta.

MAA telah pun mengemukakan cadangan kepada Kementerian Kewangan untuk mempertimbangkan kembali kepada dasar sebelum ini, tetapi tiada jawapan daripada kerajaan diberikan lagi. Polisi lama tidak termasuk kos bukan berkaitan pembuatan apabila mengira nilai pasaran terbuka kenderaan.

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa kenaikan harga ini tidak akan menyumbang kepada margin syarikat kereta, tetapi semata-mata disebabkan oleh peningkatan cukai yang dikutip oleh kerajaan ke atas setiap kereta yang dijual. Orang awam yang membeli kereta Malaysia akan terjejas dengan langkah itu. MAA menjangkakan bahawa jualan kenderaan bermotor akan menurun akibatnya. Tidak jelas berapa cepat pasaran akan menyesuaikan diri dengan harga baharu dan sama ada sesetengah kereta CBU akan kelihatan lebih berdaya saing hasil daripada perubahan ini.

Selain itu, MAA juga akan meminta Kementerian Kewangan melanjutkan tempoh pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan (SST) bagi kenderaan baharu sekali lagi. Ini kerana banyak jenama tidak dapat memenuhi permintaan kerana kekurangan cip mikro. Pengecualian SST akan tamat pada penghujung Jun 2022 dan pertama kali dilaksanakan pada pertengahan tahun 2020 untuk meningkatkan jualan kereta berikutan Perintah Kawalan Pergerakan pertama, yang memaksa syarikat kereta menutup kilang dan bilik pameran selama beberapa bulan.

1. Apakah itu duti eksais?​

Cukai yang dikenakan ke atas barang-barang tertentu yang dimport ke Malaysia atau dikilang dalam Malaysia.

2. Apakah jenis barang berduti eksais?

  • Minuman Keras.
  • Rokok, Tembakau dan keluaran tembakau
  • Kenderaan Bermotor
  • Playing card (Daun Terup)
  • Mahjong tiles.
Previous post

Model Mazda 3, CX-3, CX-30 Baharu Untuk 2022

Next post

TY-E 2.0 Taruhan Yamaha Dalam Kejohanan Trial Dunia 2022

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *