Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Bolehkah Perodua Bikin Kereta Elektrik Dengan Harga Bawah RM70k

Itulah persoalan yang ditanya-tanya oleh rakyat Malaysia.

Ia mungkin kenderaan yang dielektrikkan dan BUKAN kenderaan elektrik (EV) penuh yang dikuasakan hanya dengan sistem bateri. Fikirkanlah. Perodua bergantung kepada Toyota untuk teknologi pemanduannya.

Toyota Jepun sehingga hari ini tidak dapat menyerahkan kereta elektrik penuh dengan harga di bawah RM99,000 kepada Malaysia kerana kos untuk menghasilkan kereta berkuasa bateri penuh adalah jauh lebih mahal daripada kereta berkuasa petrol (tambahan kadar pertukaran mata wang kita tidak menguntungkan dan tiada ekonomi skala lagi untuk pemasangan tempatan).

Fakta, pengeluar bateri EV mengatakan bahawa harga telah meningkat setiap suku tahun sejak awal tahun 2021. Berbanding Januari 2020, harga sel bateri telah menyaksikan kenaikan hampir 30 peratus. Sel bateri membentuk 70 peratus daripada kos akhir bateri. Jadi kenaikan 30 peratus dalam kosnya membawa kepada kenaikan 40 hingga 50 peratus dalam harga bateri yang digunakan dalam EV.

Buat masa ini Toyota Aqua (gambar di atas) adalah kenderaan elektrik dengan harga terendah dalam barisan Toyota semasa dan ia tidak murah untuk dibeli walaupun di Jepun. Jadi, macam mana ia boleh jadi murah untuk dibeli di Malaysia?

Julat harga jualan Toyota Aqua di Jepun ialah daripada 1,980,000 yen hingga 2,598,000 yen (RM72,000 hingga RM95,000 sebelum kos penghantaran dan kami mengandaikan tiada cukai import).

Aqua ialah model Toyota pertama yang menampilkan Comfort Pedal. Dengan memilih Mod Power+, pemandu hanya perlu mengurangkan tekanan pada pedal accelerator untuk menjana daya brek regeneratif, dan memperlahankan kenderaan dengan lancar.

Pedal Comfort mengurangkan beban pemandu dengan mengurangkan kekerapan pedal accelerator dan brek perlu ditekan, dan juga menghasilkan maklum balas yang responsif. Generasi terbaharu juga merupakan Aqua pertama yang mengguna pakai E-Four, yang memberikan lebih ketenangan fikiran kepada pemandu apabila memandu di jalan yang dilitupi salji.

Terima kasih kepada enjin berkuasa petrol 1.5 liter Dynamic Force yang sangat cekap dan sistem HEV yang dioptimumkan, Aqua serba baharu bukan sahaja mencapai penjimatan bahan api yang menerajui kelas kompak sebanyak 35.8 km/L, tetapi menggabungkannya dengan ciri pemanduan yang selesa HEV.

Apa Itu Bateri Nikel-Hidrogen Bipolar

Toyota percaya bahawa kenderaan mesra alam hanya akan memberi manfaat kepada masyarakat apabila ia digunakan secara meluas dan menyumbang kepada pengurangan CO2; Atas sebab ini, berdasarkan idea “memperkenalkan kenderaan mampan secara praktikal,” ia sedang membangunkan barisan penuh kenderaan elektrik yang terdiri daripada HEV, PHEV, BEV dan FCEV dan sedang mempercepatkan usaha untuk menawarkan pelanggannya pelbagai jenis pilihan.

Sejak pelancaran Prius generasi pertama, Toyota telah mengumpulkan kepakaran dalam pembangunan teknologi dan pengurusan kualiti bateri dan sistem hibrid; Toyota Industries Corporation, sementara itu, telah membangunkan kecekapan dalam teknologi analisis untuk pembangunan dan penilaian prestasi bahan, melalui pembangunan bateri selama bertahun-tahun untuk trak forklift elektrik.

Dengan menggabungkan bidang pengetahuan masing-masing, kedua-dua syarikat telah berusaha untuk membangunkan bateri supaya mereka boleh membawa kenderaan elektrik ke pasaran dan mewujudkannya secepat mungkin.

Usaha mereka telah membawa kepada pembangunan bateri nikel-hidrogen bipolar yang, berbanding dengan bateri generasi sebelumnya, kedua-duanya lebih padat dan mampu menjana output yang lebih tinggi.

Dalam bateri nikel-hidrogen bipolar, katod digunakan pada satu sisi pengumpul karan, dan anod pada yang lain; beberapa struktur ini, yang dikenali sebagai “elektrod bipolar,” disusun bersama untuk membentuk bateri.

Aqua mengambil kesempatan daripada peningkatan keluaran bateri nikel-hidrogen bipolarnya untuk memberikan tindak balas accelerator yang lebih baik, dan merealisasikan pecutan yang lancar dan berkuasa daripada kelajuan rendah.

In addition, the speed range at which the all-new Aqua can operate on battery power alone has been expanded, allowing the vehicle to run on electricity alone, without engaging the engine, in a wide variety of urban scenarios.

Selain itu, julat kelajuan di mana Aqua serba baharu boleh beroperasi menggunakan kuasa bateri sahaja telah diperluaskan, membolehkan kenderaan itu berjalan dengan elektrik sahaja, tanpa menggunakan enjin, dalam pelbagai jenis senario bandar.

Previous post

Toyota GR Supra Ini Boleh Drift Dengan Sendiri

Next post

Volvo Cars Dan Northvolt Akan Bina Kilang Bateri Gothenburg Sweden

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *