Berita Auto

Ford Equator Sport Merupakan Crossover Khusus Untuk Belia Hanya Untuk China

Ford Equator Sport adalah produk khusus China terbaharu daripada Blue Oval, dibuat dengan kerjasama Jiangling.

China telah mendapat lebih banyak perhatian daripada Ford sejak kebelakangan ini. Baru-baru ini diketahui bahawa Mondeo akan diteruskan untuk generasi lain secara eksklusif di China, menghapuskan papan nama yang pernah dikagumi daripada barisan Blue Oval di Eropah dan seterusnya. Awal tahun ini, mereka membuat pelancaran perdana keluarga model SUV baharu di China – The Equator. Ford Equator awal mempunyai 3 baris tempat duduk dan merupakan produk unggulan. Kini mereka telah persembahkan SUV baharu yang lebih kecil dipanggil Ford Equator Sport. Sama seperti Bronco dan Bronco Sport, Equator dan Equator Sport menunjukkan cara syarikat mencipta sub-jenama SUV baharu untuk penembusan pasaran keseluruhan yang lebih besar.

Sama seperti Ford Equator, Ford Equator Sport adalah eksklusif China dan akan dibina oleh usaha sama Jiangling-Ford dan mereka tidak bercadang untuk mengeksport kenderaan ini sama sekali.

Ford tidak berpegang pada buku peraturan mereka untuk reka bentuk Equator Sport, tetapi menyimpan beberapa petunjuk reka bentuk dari Ford Equator yang asal, seperti lampu depan yang terbelah. Ini meletakkannya dalam golongan SUV dari Hyundai. Terus terang ia tidaklah begitu menarik dan ia hampir tidak kelihatan seperti ‘Ford’ langsung, tetapi ia mempunyai fasad yang cukup bergaya. Bahagian hadapan didominasi oleh gril besar dengan potongan seperti skala dan lampu nyalaan siang LED kelihatan ‘menitis’ ke bahagian atas gril.

Di belakang, Equator Sport kelihatan seperti campuran Ford Kuga dan Volkswagen Tiguan, mungkin secara tidak sengaja mencerminkan perkongsian Ford dan Volkswagen yang telah diusahakan selama beberapa tahun. Paip ekzos disembunyikan daripada jalan tanpa potongan palsu atau apa-apa seperti itu. Tetapi secara keseluruhannya, ia adalah SUV yang kelihatan sangat hambar dari luar.

Dari segi ukuran, Ford Equator Sport ialah 4,630 meter bampar ke bampar dengan jarak roda 2,726 meter, lebar 1,935 meter dan tinggi 1,706 meter.

Nampaknya terdapat sekurang-kurangnya 4 pilihan rim berbeza dengan sunroof panoramik penuh juga tersedia.

Di dalamnya adalah tempat Equator Sport benar-benar bersinar. Jiangling Ford telah melengkapkan kabin ini dengan persediaan dwi 12.3″ gaya Mercedes. Itu adalah satu gugusan instrumen digital 12.3″ untuk pemandu dan satu lagi sistem infotainmen 12.3″ di bahagian tengah, tetapi ia betul-betul bersebelahan antara satu sama lain pada papan pemuka. Ford Equator Sport juga dilengkapi dengan sistem bantuan pemanduan pintar Co-Pilot 360 Ford dengan sistem pintar automotif TAI3.0 Tencent yang menampilkan sistem ketersambungan untuk navigasi, WiFi dan kemas kini melalui udara.

Menjana kuasa Equator Sport ialah enjin daripada JMC Ford. Ia adalah empat silinder petrol pengecas turbo 1.5 liter yang mengeluarkan 170 kuasa kuda dan tork 260Nm. Kuasa ini dihantar ke roda melalui kotak gear klac berkembar 7-kelajuan. Nampaknya powertrain PHEV juga sedang dibangunkan.

Previous post

Suzuki Burgman 400 Dilancarkan Di Malaysia - RM45,999

Next post

Geely Akan Guna Renault Untuk Bina Kereta Di Korea Selatan Untuk Jual Di Amerika Syarikat

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *