Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

FGV Perkembang Flit Dengan 44 Unit Trak MAN TGS 6X4

FGV Holdings Berhad, melalui perniagaan logistik dan anak syarikatnya, FGV Transport Services Sdn. Bhd. baru-baru ini telah memperoleh 44 buah penggerak utama MAN TGS 6×4 daripada MAN Truck & Bus (M) Sdn. Bhd.

Dengan penambahan baharu ini, Kumpulan FGV kini memiliki 560 unit trak – 503 unit untuk pengangkutan darat dan 57 unit untuk pengangkutan kurier.

Mohd Nazrul Izam Mansor, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan FGV berkata, “Sebagai pemain logistik utama negara dengan kekuatan lebih 500 trak dan 14 hab seluruh negara, penambahan kenderaan baharu akan menyokong Kumpulan dalam memenuhi permintaan pasaran yang semakin meningkat untuk pengurusan logistik yang cekap.”

“Pembelian ini juga merupakan sebahagian daripada rancangan Kumpulan untuk mengukuhkan perniagaan pedalaman kami di bawah FGV Transport, dengan unjuran pendapatan tambahan sebanyak RM6.5 juta setahun,” tambah Mohd Nazrul.

15 unit pertama daripada 44 buah penggerak utama telah diterima, dengan unit selebihnya dijangka tiba pada akhir Disember.

Andrew O’Brooks, Pengarah Urusan MAN Malaysia menyatakan bahawa kemenangan tender itu merupakan penggalak utama bagi syarikat dan jenama. Ia juga merupakan tempahan tunggal terbesar untuk MAN Malaysia pada tahun 2021

“Syarikat pengangkutan dan logistik utama semakin menaruh kepercayaan mereka kepada Trak MAN. Walaupun pandemik, kami telah merekrut beberapa pelanggan baharu kepada keluarga Trak MAN dalam tempoh 24 bulan yang lalu. Kami berbesar hati kerana FGV Transport adalah antara mereka. Kami optimistik tentang pertumbuhan masa depan pada 2022, setelah memantapkan diri kami sebagai pembekal terkemuka bagi penyelesaian pengangkutan pintar dan mampan dengan pelancaran MAN Truck Generation Baharu dengan Euro-V baru-baru ini,” kata O’Brooks.

Model trak tersebut ialah varian MAN TGS 33.480 6×4 yang dikuasakan oleh enjin diesel rel biasa MAN D26 dengan kuasa maksimum 480hp dan tork 2,300 Nm. Enjin itu dipadankan dengan kotak gear MAN TipMatic® 12-kelajuan dengan peredam dan perisian sedia di luar jalan raya.

Mohd Nazrul juga berkata enjin berkapasiti tinggi Trak MAN sesuai untuk operasi FGV Transport, yang melibatkan pengangkutan kargo pukal atau cecair yang banyak dengan kapasiti purata 40 tan metrik setiap perjalanan.

Previous post

Tech Bateri BYD Akan Masuk Kenderaan Toyota Dan Ssangyong Di Masa Depan

Next post

Kerajaan Selangor Digitalkan Pembayaran Parkir Bermula 2022

Amirul Mukminin

Amirul Mukminin

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *