Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Volkswagen ID.5 Didedahkan; Coupé SUV Elektrik Baharu

Volkswagen ID.5 ialah kenderaan elektrik terbaharu yang didedahkan dan ia adalah sebuah coupé SUV.

Jenama elektrik Volkswagen ID telah diperluaskan lagi bulan ini dengan penambahan ID.5 dan ID.5 GTX. ID.5 ialah coupé SUV elektrik. Mereka telah menempah beberapa ciri, isyarat penggayaan dan persediaan dwi motor untuk ID.5 GTX premium yang lebih sporty.

Antara perbezaannya ialah sistem pacuan semua roda/motor dwi yang disebutkan di atas, saluran masuk udara yang besar, lampu matriks LED IQ.Light dengan intelligent high beam dan lampu belakang LED 3D sebagai standard. Kedua-dua varian ID.5 sebaliknya agak serupa dan dibina atas Modular Electric Drive Matrix (MEB). Perbezaan dalam reka bentuk menjadikan ID.5 GTX agak pendek daripada ID.5 (17mm) dan motor elektrik tunggal ID.5 dipasang pada gandar belakang. Drag coefficient  juga berbeza antara kedua-dua model (0.26 untuk ID.5 dan 0.27 untuk ID.5 GTX).

Di hadapan perisian, kenderaan ID.5 disertakan dengan ID. perisian versi 3.0 yang meningkatkan prestasi pengecasan dan kawalan suara antara kemas kini lain. Perisian generasi ketiga ini membenarkan kemas kini melalui udara dan pengaktifan fungsi tambahan. Travel Assist dengan data swarm membolehkan pengalaman pemanduan yang lebih santai dan predictive manakala pilihan Park Assist Plus dengan fungsi memori membolehkan kereta dipakir secara automasi dalam situasi tertentu. Vehicle Dynamics Manager merangkaikan sistem kawalan pemacu dan casis dan ID.5 juga mempunyai casis adaptive pilihan DCC untuk dinamik yang optimum.

Kokpit digital menampilkan paparan pemandu dan sistem multimedia resolusi tinggi, sistem augemented reality heads-up display, kawalan suara semula jadi dan ciri pembelajaran Cloud. Pencahayaan persekitaran 30 warna juga merupakan pilihan pada ID.5. Dengan komunikasi Car2X, kenderaan Volkswagen ID.5 boleh berkomunikasi dengan armada Volkswagen lain dan isyarat daripada infrastruktur yang terletak dalam jarak 800m dari kenderaan untuk memberi amaran kepada pemandu tentang bahaya yang akan datang.

Terdapat tiga pilihan enjin yang tersedia untuk ID.5, tetapi semuanya akan mendapat bateri jarak jauh yang besar untuk membekalkannya. Bolong udara penyejuk yang digerakkan secara elektrik di bahagian hadapan kenderaan memastikan aliran udara yang optimum.

BHPetrol_Euro5 Diesel_2021

Untuk membantu membezakan ID.5 daripada keluarga ID.4, Volkswagen telah memberikannya beberapa ciri reka bentuk yang unik, termasuk bampar berbeza, panel pintu dicat dan garis bumbung yang unik untuk penampilan coupé SUV. Bentuk baharu ini memotong ke dalam ruang kepala sebanyak 12mm berbanding dengan ID.4. Ia mempunyai volum ruang bagasi 549L.

Menggunakan kabel Mod 3 standard, e-SUV coupé juga boleh dicas dengan sehingga 11 kW alternating current (AC), walaupun semasa ia berada di luar dan sekitar. Prestasi pengecasan boleh mencapai sehingga 135 kW sebagai standard di stesen pengecasan pantas. Kenderaan ini dibuat di Zwickau.

Previous post

Ferrari Daytona SP3 - Supercar V12 Dengan Rekaan Retro

Next post

Scania Sambut 10 Tahun Pertamanya Di Ipoh

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *