Undang - Undang

Jangan Tunggu Hingga Saat Terakhir Untuk Memperbaharui Cukai Jalan Anda

Kebanyakkan daripada kita mempunyai tabiat yang suka melakukan sesuatu pada saat-saat terakhir.

Pada bulan September yang lalu, Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong mengumumkan bahawa tarikh akhir pembaharuan lesen memandu dan cukai jalan telah dilanjutkan kepada 31 Disember 2021 daripada tarikh akhir awal 30 September 2021. Ini adalah sebagai mengakui kesukaran yang dihadapi oleh ramai untuk mengakses perkhidmatan awam semasa Covid-19.

Memandangkan tiada tindakan akan diambil terhadap mereka yang mempunyai dokumen tamat tempoh, pengguna jalan raya nampaknya mengambil masa untuk memperbaharui lesen memandu (LMM) dan cukai jalan (LKM). Menurut timbalan ketua pengarah (perancangan dan operasi) JPJ Aedy Fadly Ramli, setakat 16 November lalu, sebanyak 3.78 juta kenderaan di seluruh negara masih belum memperbaharui LKM mereka.

Mereka yang belum melakukannya dinasihatkan supaya pergi ke mana-mana cawangan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) di seluruh negara sama ada pada hari bekerja atau hujung minggu. Membiarkannya ke saat akhir boleh menyebabkan kesesakan di cawangan JPJ nanti, kata Aedi.

Sebagai alternatif, orang ramai boleh pergi ke mana-mana cawangan Pos Malaysia di seluruh negara untuk memperbaharui lesen dan cukai jalan mereka. Atau, untuk menjimatkan masa dan mengelakkan orang ramai, mereka boleh melakukannya dalam talian melalui laman web JPJ atau MyEG rasmi.

Aedi memberi amaran kepada pengguna jalan raya bahawa mereka mempunyai masa sehingga akhir tahun ini untuk memperbaharui dokumen mereka dan kegagalan berbuat demikian akan mengakibatkan tindakan undang-undang yang tegas kerana tiada lagi pelanjutan tempoh tangguh.

Previous post

Adakah Honda CR-Z Akan Dihidupkan Semula?

Next post

Lambang Sukan Permotoran BMW Klasik Kembali

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *