Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Adakah Honda CR-Z Akan Dihidupkan Semula?

Kebangkitan CR-Z berkemungkinan kerana terdapat sedikit desas-desus di media sosial sekarang.

Pada pertengahan 2016, Honda Jepun memutuskan untuk menamatkan pengeluaran Honda CR-Z selepas 6 tahun di pasaran dunia.

Well, CR-Z tidak dijual di semua pasaran Honda, tetapi di kebanyakan pasaran seperti Singapura di mana ia dilancarkan lebih awal pada 2010 dengan Malaysia menyaksikan pelancarannya hanya pada akhir 2011 pada harga RM115,000 dan kemudian facelift tiba pada Februari 2013 dan berharga lebih sedikit pada RM119,000.

‘Sport Hybrid’ ini mempunyai pengikut yang hebat dan menghidupkan semula hasrat sukan Honda walaupun torknya 190Nm.

Tidak pernah ada versi yang ditala dari kilang, Si atau Type-R CR-Z tidak pernah dipertimbangkan dan ini pelik kerana CR-Z mempunyai rupa dan casis yang boleh dipertingkatkan untuk mencipta kereta kultus seperti CR -X yang sepatutnya ia berdasarkan.

Powertrain cukup ringkas, enjin empat silinder 1.5 liter dan motor elektrik mengepam keluar 130 kuasa kuda dan 140 lb.-ft. tork dan ini berfungsi dengan sama ada manual enam kelajuan (RM119k) atau continuous variable transmission (CVT) 7 kelajuan (RM123k).

CR-Z adalah produk buatan Jepun sepenuhnya dan tidak pernah ada sebarang input daripada mana-mana pusat reka bentuk luar negaranya. Walaupun CR-Z bukanlah Honda terpantas di jalan raya, ia mewakili perubahan dalam cara orang pandang kereta hibrid.

Sementara itu, versi terakhir CR-Z telah dikemas kini dengan boost tambahan untuk membantu pemandu menggunakan prestasi sporty ini dengan sebaiknya. Honda memperkenalkan sistem boost Plus Sport (S+). Sekiranya bateri dicas melebihi 50 peratus, pemandu boleh mengaktifkan sistem ini menggunakan butang S+ pada stereng.

Apabila accelerator ditekan boost elektrik bermula, memberikan peningkatan pecutan sehingga sepuluh saat. Tolok berkelip pada papan pemuka menyala apabila sistem aktif. S+ boleh digunakan dalam mod ECON, Normal atau Sport.

Pindaan pada Honda CR-Z 2013 meningkatkan daya tarikan sportynya tanpa menjejaskan penjimatan bahan api yang mengagumkan dan pelepasan ekzos yang rendah.

Tetapi apabila CR-Z pertama kali mendarat pada tahun 2010, ia menarik perhatian kerana gayanya yang sporty dan keupayaan untuk menggabungkan keseronokan prestasi dengan kepintaran hibrid.

Setakat ini belum ada berita tentang CR-Z baharu yang akan datang kecuali pemfailan yang dilakukan pada 29 Julai 2020 untuk Honda CR-Z baharu dengan Pejabat Paten dan Trademark AS dan “ia terdiri daripada font standard tanpa sebarang gaya tertentu, saiz atau warna.” Difailkan untuk digunakan dalam kereta dan bahagian struktur.

Buat masa ini, tiada kenyataan tegas daripada Honda Jepun mengenai ketibaan CR-Z generasi kedua. One can hope.

Previous post

Great Wall Terus Mengelilingi Dunia Dengan Pembukaan Ibu Pejabat Eropah Di Jerman

Next post

Jangan Tunggu Hingga Saat Terakhir Untuk Memperbaharui Cukai Jalan Anda

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *