Kemalangan / Rosak / Recall

BMW Recall Toyota Supra Kerana Kecacatan Brek

Adakah kereta Supra yang dijual di Malaysia terjejas dengan penarikan balik ini?

Penarikan terbaru ini melibatkan senarai model BMW yang sangat panjang yang dibuat antara 2019 hingga 2021, termasuk Toyota Supra yang berdasarkan Z4.

Ya, Toyota Supra bernilai RM570K sebenarnya adalah sebuah kereta sport BMW Z4 yang ditukar lencana dan ini merupakan kerjasama teknikal antara BMW dan Toyota dan ia bukan yang ini sahaja. Ada banyak kenderaan lain yang mereka kongsi.

Toyota Supra menggunakan enjin 6 silinder turbocharged in-line 3-silinder yang menghasilkan kuasa 340 PS dan tork puncak 500 Nm, susun atur pemacu roda belakang, transmisi automatik 8-kelajuan yang ditala sport, 0-100km / j hanya dalam masa 4.3 saat, pengagihan berat 50:50 yang terbukti sempurna, Adaptive Variable Suspension and Electronically Controlled Limited Slip Differential (LSD), rim aloi forge 19-inci ringan, Paparan Heads-Up, tempat duduk sport laras elektrik dengan sokongan lumbar berkuasa; cermin pandang belakang elektrokromatik; dan sistem audio JBL 12 pembesar suara. Boleh tahan ciri untuk kereta sport ini.

Ini bermakna anda dapat prestasi tanpa mengorbankan kemewahan dan kemudahan.

Sekarang pula, menurut BMW, kehilangan bantuan brek berpunca daripada perisian pengurusan enjin berpotensi menyebabkan putaran terbalik sekejap crankshaft dalam senario kes penggunaan tertentu, yang dengan demikian dapat menyebabkan kerosakan pada pam minyak yang membekalkan vakum yang diperlukan untuk boost brek.

Kes penggunaan tertentu ini termasuk menekan butang start enjin dua kali berturut-turut, atau dengan menekan pedal brek sebentar sambil menekan butang yang sama.

Setakat ini, sejumlah 29 tuntutan jaminan dan empat field report yang berkaitan dengan masalah tersebut telah dikenal pasti oleh pembuat kereta Jerman itu. BMW bagaimanapun meyakinkan pemiliknya bahawa kenderaan yang terjejas masih akan mengekalkan semua keupayaan brek mekanikalnya, dan siasatannya menunjukkan bahawa kesalahan ini hanya muncul setelah dua atau tiga aplikasi brek penuh atau kira-kira enam aplikasi brek separa.

Sementara itu, berkenaan perbaikan, kemas kini perisian percuma nampaknya adalah semua yang diperlukan untuk memperbaiki kesilapan ini.

BMW juga telah menyatakan bahawa ia akan menunaikan penggantian pam vakum pada kenderaan yang terjejas ini secara percuma, jika ada kerosakan yang disebabkan oleh defect inilah.

Pemilik kenderaan yang terjejas boleh mengharapkan pemberitahuan rasmi mengenai penarikan semula ini dari BMW (atau Toyota) mulai 1 Oktober, dengan pelanggan juga dapat memeriksa sama ada kereta tertentu mereka terjejas melalui halaman penarikan rasmi yang dihubungkan di sini. Perlu diulangi bahawa penarikan ini pada masa ini hanya terbatas pada kereta khas Amerika Utara buat masa ini, tanpa berita mengenai apakah kesalahan ini telah melanda kereta yang dijual di wilayah antarabangsa yang lain.

Previous post

BMW iX3 Dapat Facelift Pertamanya Dan Inilah Antara Ciri-Cirinya

Next post

Honda NSX Type S Ini Adalah Yang Paling Berkuasa Dan Terakhir

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *