Berita Auto

Toyota GR Yaris Hot Hatch Sudah Habis Dijual Seluruh Dunia Selama Dua Tahun

Ya, anda perlu menunggu lebih dari 2 Tahun untuk mendapatkan GR Yaris yang baharu.

Toyota GR Yaris yang dilancarkan secara rasmi pada bulan September 2020, di tengah-tengah pandemik dijual lebih laju daripada kilang dapat menghasilkannya.

Berita baru saja dikongsi mengatakan bahawa super hatch ini (ya ianya lebih dari hot hatch biasa) habis dijual secara global pada tahun 2021 dan juga 2022 (tahun depan). Inilah sebabnya mengapa ibu pejabat Toyota Motor membuka buku pesanan baharu untuk kiriman 2023.

Janji Presiden Toyota Akio Toyoda untuk ‘tidak ada lagi kereta membosankan’ telah dipenuhi di seluruh dunia dengan Supra semua baharu, GT86, RAV4 Hybrid dan sekarang GR Yaris ini. Lebih banyak kenderaan menarik sedang dalam perjalanan dan kami telah menyaksikan beberapa kenderaan tersebut di Tokyo Motor Show yang lalu.

Direkayasa dengan input kejuruteraan dari Toyota Gazoo Racing World Rally Team dan pemandu mereka, kereta ini dibina berdasarkan platform bespoke dan dikuasakan oleh enjin turbocharged tiga silinder 1.6 liter G16E-GTS 257bhp yang menghantar tenaga ke keempat-empat roda melalui sistem pacuan semua roda kekal GR-Four baharu Toyota.

Di Malaysia, keadaannya serupa dengan peruntukan awal tahun 2021 untuk Malaysia juga habis terjual ketika wabak masih berleluasa.

Dari 25,000 unit yang akan dijual di seluruh dunia, kurang dari 200 unit datang dengan plat khas untuk menunjukkan eksklusifnya, telah diperuntukkan untuk pasaran Malaysia. Dan seperti prestasi kereta, unit-unit telah keluar dari bilik pameran dengan kelajuan yang belum pernah terjadi sebelum ini, menunjukkan keinginannya yang tidak dapat disangkal.

“Semasa kami diberitahu mengenai Toyota GR Yaris baharu dari Toyota Motor Corporation, kami tahu ia akan berpotensi besar di pasaran Malaysia, terutama dengan peningkatan aktiviti permotoran dan sukan permotoran yang dianjurkan oleh UMW Toyota Motor,” kata Ravindran K., Presiden UMW Toyota Motor.

“Peminat yang bersemangat menantikan pelancaran model itu dan tidak membuang masa untuk memesannya bila kami melancarkannya pada 17 Disember 2020. Dan lebih dari sebulan sejak pelancarannya, kami menerima sambutan yang luar biasa. Kami berterima kasih kepada pelanggan atas sokongan mereka yang bersemangat ini,” katanya

Sudah tentu, “Walaupun GR Yaris sudah habis, kami menggalakkan sesiapa yang masih berminat untuk terus mendaftarkan minat mereka dengan GR Garage Dealer kami di seluruh negara,” tambahnya. Permintaan luar biasa untuk GR Yaris ini juga terbukti di beberapa negara lain. Di Australia, misalnya, 1,000 unit terjual hanya dalam satu minggu. Pujian media kerana persembahannya yang menyeluruh turut membantu menarik minat ramai.”

Dengan harga dari RM286,896 (tidak termasuk insurans, cukai jalan, dan pengecualian SST), GR Yaris hanya ditawarkan melalui sebilangan dealer dengan GR Garage yang terhad. Ini adalah saluran penjualan khusus untuk produk GR (GAZOO Racing) seperti GR Supra, GR Yaris dan Vios GR-Sport serta item prestasinya.

Previous post

Peugeot 9X8 Bakal Sertai Kategori Hypercar WEC Pada 2022

Next post

BMW CE 04 Skuter Elektrik 'Revolusi Senyap' Terbaharu Dari Munich

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *