Berita Auto

Toyota RAV4 Hybrid Dengan 302bhp Akan Datang

Toyota RAV4 akan datang ke Malaysia, akhirnya, setelah bertahun-tahun berada di luar tumpuan UMW Toyota. Ia dijadualkan tiba pada akhir tahun lalu, tetapi atas alasan di luar kawalan mereka, pelancaran ditangguhkan hingga awal tahun ini dan kemudian virus COVID-19 melanda dan penundaan berlaku lagi. Sekarang dijadualkan berada di bilik pameran di seluruh negara sejurus lepas PKP dan orang Malaysia sedia membeli.

Barisannya akan ada versi Hibrid RAV4 baharu ini selaras dengan permintaan kerajaan agar kenderaan cekap bahan bakar berada dalam benak pembeli kereta baru.  

Apa yang menarik untuk diperhatikan ialah Toyota RAV4 yang seronok dipandu adalah model prestasi dengan anggaran 302 kuasa kuda, pacuan semua roda maju, suspensi sukan dan ciri reka bentuk eksklusif. Jadi, ia boleh menjadi varian terlaris juga.

Ini adalah kenderaan elektrik hibrid plug-in RAV4 yang pertama (PHEV) dan sebagai tambahan kepada kemampuan untuk melakukan pecutan 0-100km / j dalam jangkaan 5.8 saat, yang merupakan waktu pecutan terpantas kedua dalam barisan Toyota, ia boleh mengemudi dengan bateri sejauh 62 kilometer dengan satu cas, yang merupakan jarak EV tertinggi dari mana-mana SUV PHEV di pasaran. Selamat datang ke babak baru prestasi SUV Toyota.

2020 Toyota RAV4 Hybrid charging
2020 Toyota RAV4 Hybrid EV Hold button
2020 Toyota RAV4 Hybrid eco meter
2020 Toyota RAV4 Hybrid side view
2020 Toyota RAV4 Hybrid cabin
2020 Toyota RAV4 Hybrid

Bagaimana?

Hibrid Toyota selama bertahun-tahun menunjukkan prestasi tinggi dengan penggunaan bahan bakar yang rendah, dan sekarang RAV4 Prime 2021 menjadikan salah satu kes terkuat. RAV4 Prime menggunakan versi yang berbeza dari enjin petrol kitaran Atkinson empat silinder 2.5 liter RAV4 Hibrid. Ia menghasilkan 176 hp yang sama seperti pada hibrid, tetapi dengan tork puncak 227Nm pada 2,800 rpm berbanding 220Nm RAV4 Hibrid. pada 3,600-5,200 rpm.

Itu membuat perbezaan yang berguna dalam prestasi kelajuan lebih rendah semasa menggunakan penjana motor elektrik yang lebih kuat benar-benar memberi kesan kepada respons RAV4 Prime. Seperti di RAV4 Hibrid, enjin petrol dan penjana motor bekerjasama untuk memberikan prestasi dinamik, sementara kedua-dua penjana motor mengecas bateri.

Ruang dalaman RAV4 Prime tidak terganggu oleh bateri Lithium-Ion yang lebih besar, kerana dipasang di bawah lantai. Kedudukan pemasangan juga memberi RAV4 Prime pusat graviti yang lebih rendah dan kestabilan pemanduan yang lebih baik.

Sistem HVAC pam haba RAV4 Prime yang disempurnakan, berdasarkan Prius Prime dan disesuaikan agar sesuai dengan RAV4 Prime, menyumbang kepada peningkatan jarak EV, kerana penggunaan tenaga untuk kawalan suhu kabin dapat mengurangkan jarak pemanduan EV dengan ketara.

Traction Elektrik

RAV4 Prime menggunakan versi Electronic On-Demand All-Wheel Drive (AWD) yang sama dengan RAV4 Hibrid. Dalam kedua model tersebut, motor elektrik yang dipasang di belakang dapat menggerakkan roda belakang apabila diperlukan, termasuk secara proaktif pada permulaan pecutan dan juga dalam keadaan daya tarikan yang lebih rendah.

Sistem AWD juga dapat mengurangkan understeer semasa selekoh untuk meningkatkan kestabilan stereng. Di luar jalan, AWD meningkatkan prestasi mendaki bukit. Mod Trail yang boleh dipilih oleh pemandu memungkinkan untuk tidak tersekat dengan brek roda berputar dan menghantar tork ke roda pembumian.

Dengan paddle shifter yang tersedia, pengemudi dapat “downshift” untuk meningkatkan brek regeneratif pada setiap langkah, yang mendorong kontrol yang lebih besar ketika memandu di daerah berbukit, misalnya.

Seperti pada RAV4 Hibrid, ciri Predictive Efficient Drive yang inovatif bertindak seperti pemandu bersama “hyper-miler” yang tidak kelihatan. Dengan menggunakan sistem navigasi yang tersedia, Predictive Efficient Drive pada dasarnya membaca jalan dan mempelajari corak pemandu untuk mengoptimumkan operasi pengisian dan pengosongan bateri hibrid berdasarkan keadaan pemanduan. Sistem ini mengumpulkan data ketika kenderaan digerakkan dan “mengingati” ciri jalan seperti bukit dan lampu isyarat dan menyesuaikan operasi hibrid powertrain untuk memaksimumkan kecekapan.

Bermula dengan tahun model 2020, setiap Jaminan Bateri Toyota Hibrid dinaikkan dari 8 tahun atau 100,000 batu (160,000 kilometer) menjadi 10 tahun dari tarikh asal penggunaan pertama, atau 150,000 batu (241,000), mana yang lebih dulu.

2020 Toyota RAV4 Hybrid AWD
2020 Toyota RAV4 Hybrid logo
2020 Toyota RAV4 Hybrid charge point
2020 Toyota RAV4 Hybrid nameplate
2020 Toyota RAV4 Hybrid seats
2020 Toyota RAV4 Hybrid front seats
2020 Toyota RAV4 Hybrid dashboard
2020 Toyota RAV4 Hybrid rear seats
2020 Toyota RAV4 Hybrid steering wheel
2020 Toyota RAV4 Hybrid gear shifter

Previous post

Porsche 911 Carrera S dan 4S Mendapat Pilihan Manual Dan Lain-Lain

Next post

3 Cara Isuzu UK Mod D-Max Mereka

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *