Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Akan Dilancarkan Di New Zealand

Pengembangan PHEV dan EV di New Zealand adalah keutamaan kerajaan pemerintah.

Melancarkan debutnya di down under 8 bulan lalu setelah memulakan penjualan di pasaran asalnya di Jepun, Eclipse Cross PHEV akan menjadi model Mitsubishi elektrik kedua di sana. Bergabung dengan saudara Outlander PHEVnya yang lebih besar, yang secara kebetulan merupakan EV paling laris dalam sejarah New Zealand.

Sistem drivetrain elektrik berasal dari, Outlander PHEV. Enjin petrol 2.4 liter dengan 72 kW / 82 PS dan dua motor elektrik, satu di depan dengan 60 kW / 82 PS dan satu di belakang dengan 70 kW / 95 PS – bersama-sama ini menghasilkan output sistem 138 kW / 188 PS. Ketika memandu laju, kereta ini digerakkan secara langsung oleh enjin petrol. Jika tidak, motor elektrik mengambil alih dan hanya digunakan apabila diperlukan, sekaligus menghasilkan tenaga untuk bateri sebagai penjana.

PHEV ini dapat dipandu dengan mod elektrik tulen hingga 61 kilometer yang mudah diaktifkan dengan menekan butang. Eclipse Cross berjaya bergerak 135km / j dalam mod elektrik. Enjin petrol boleh mencapai kelajuan tertinggi 162km / j. Pecutan ke 100km / jam dari standstill dalam 10.9 saat dan, menurut Mitsubishi, penggunaan gabungan adalah 1.7 liter petrol (menurut pengukuran NEDC) dan 19.3 kWh elektrik setiap 100 kilometer, yang sepadan dengan pelepasan CO2 hanya 39g / km.

Dengan menggunakan kotak dinding atau stesen pengecasan awam, bateri dapat diisi dalam sekitar empat jam. Tenaga yang dikeluarkan ketika melakukan brek, coasting atau panduan menurun memberikan penambahan jarak, yang dipulihkan melalui pemulihan dan disimpan di dalam bateri. Tahap pemulihan dapat ditentukan dengan menggunakan shift paddle pada stereng.

Sorotan lain dari pek bateri yang agak besar ini (untuk PHEV) adalah kemampuannya untuk ‘digunakan sebagai sumber elektrik yang boleh dipercayai dalam keadaan kecemasan, kerana dapat membekalkan tenaga kepada isi rumah umum hingga 10 hari melalui Vehicle-to- Sistem rumah apabila kenderaan diisi penuh dan diisi dengan bahan bakar ‘.

Maklumat lebih lanjut mengenai spesifikasi dan harga akhir untuk Eclipse Cross PHEV ini akan diketahui apabila ia tiba di New Zealand pada 1 Jun, dengan pelancaran Australia berlaku sebulan selepas itu. Walau bagaimanapun, anggaran yang konservatif mengenai harga adalah sekitar $ 45,000 (RM144,000) hingga $ 50,000 (RM160,000), yang serupa dengan harga Hyundai Ioniq dan MG HS plug-in.

Dari segi debutnya ke Malaysia, sukar untuk melihat Eclipse Cross PHEV ini tiba dalam masa terdekat. Mungkin ada kemungkinan varian bertenaga petrol diperkenalkan di sini, dengan kemungkinan bahawa Mitsubishi hibrid plug-in pertama mendarat di sini mungkin menjadi Xpander PHEV yang mereka tease baru-baru ini.

PRESS RELEASE: Mitsubishi Motors Corporation (MMC) announced that the Eclipse Cross plug-in hybrid (PHEV) model will launch in New Zealand on June 1, with the launch in Australia to follow in July. The addition of the Eclipse Cross PHEV model to the lineup reflects Mitsubishi Motors’ continued commitment to contributing to the development of a sustainable society by promoting electrification focusing on plug-in hybrids.

The second plug-in hybrid in the Mitsubishi Motors’ line-up, the Eclipse Cross PHEV model incorporates the twin-motor 4WD system from the Outlander PHEV and offers a quiet, smooth yet powerful acceleration unique to electric vehicles, as well as a sporty driving experience. Combined with the Super-All Wheel Control (S-AWC) system, the vehicle delivers stable handling and precise control, giving drivers confidence to conquer on-road conditions with ease. The traction battery can also be used as a reliable source of electricity in an emergency, as it can supply power to a general household for up to 10 days via the Vehicle-to-Home system when the vehicle is fully charged and fuelled.

“Our plug-in hybrid technology has been highly acclaimed in New Zealand, where the Outlander PHEV is the best-selling new plug-in hybrid or electric vehicle in the market’s automotive history,” said Yoichiro Yatabe, executive vice president of MMC. “In addition to eco-friendly performance, the Eclipse Cross PHEV model allows nimble yet stable handling with peace of mind and is already well-received in Japan and Europe. We are confident that it will offer an enjoyable driving experience to the customers in New Zealand and Australia.”

The Eclipse Cross debuted in Europe in 2017 as Mitsubishi Motors’ global strategic model. It has been rolled out to more than 100 countries across the world, with cumulative sales volume reaching around 273,000 units. The redesigned Eclipse Cross gasoline model was first introduced in Australia and New Zealand in November 2020, followed by the launch of the gasoline and PHEV models in Japan in December and the launch of the PHEV model in Europe in February 2021.

Previous post

Pra-Tempahan BMW iX Dibuka Dan Pengeluaran Series Bermula

Next post

Lotus Emira Memasuki Pra-Produksi Di Hethel

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *