Berita Auto

Toyota Land Cruiser GR-S Akan Datang Tidak Lama Lagi

Versi Toyota Land Cruiser yang sporty yang dihidupkan oleh GR mungkin datang tidak lama lagi.

Toyota sejak kebelakangan ini nampak gayanya telah sangat bergantung kepada bahagian prestasi Gazoo Racing untuk beberapa aksi kereta jalan raya yang sporty. Ini dibuktikan bukan hanya dalam pelancaran banyak model GR seperti GR Supra, GR Yaris dan GR 86 yang akan datang dan GR Corolla Sport yang sering dikhabarkan, tetapi juga dengan peningkatan pelbagai kereta produksi biasa menjadi versi yang lebih sporty alá Vios GR-S.

Sama seperti khabar angin lain, perincian mengenai Land Cruiser yang sporty ini masih kurang jelas ketika ini. Apa yang diharapkan ialah GR-S ini menampilkan estetika luaran yang lebih agresif, datang dari bumper depan dan belakang yang lebih sporty, skirt sisi yang lebih dalam, reka bentuk gril depan yang berbeza, serta roda aloi kelabu matte 18 inci dibalut dengan tayar berprofil rendah.

Kini terus berlanjut di bawah permukaan kulit, Land Cruiser GR-S juga akan memperkenalkan E-KDSS Toyota. Singkatan untuk Electronic-Kinetic Dynamic Suspension System, ciri pertama di dunia ini akan menambahkan komponen kawalan elektronik pada sistem penyesuaian penstabil mekanikal yang semestinya menawarkan kawalan yang lebih baik terhadap penstabil suspensi depan dan belakang sekiranya berlaku pemanduan keras atau di luar jalan raya.

Mengenai apa yang ada di bawah kerangka GR-S, pilihan enjinnya adalah petrol V6 3.5 liter turbocharged dan turbodiesel 3.3 liter V6 turbo yang sama dengan Land Cruisers biasa generasi berikutnya. Kedua-duanya dipadankan dengan transmisi automatik 10-kelajuan yang (secara semula jadi) menghantar kuasa ke keempat-empat roda, belum ada naklumat mengenai apakah talaan enjin ini akan berbeza dengan yang standard, walaupun diharapkan untuk varian sporty ini menampilkan standard diff-locks pada kedua gandar depan dan belakangnya.

Di dalam, sedikit peningkatan sporty diharapkan di dalam kabin GR-S Land Cruiser ini. Sementara itu, di bahagian depan teknologi, pembaca cap jari onboard, kluster instrumen digital 12 inci, skrin sentuh infotainment pusat 9 inci, pintu belakang elektronik bebas tangan dan alat keselamatan aktif dan pasif biasa adalah antara kit standard dipaparkan pada Toyota generasi berikutnya ini.

Dijadualkan debut bersama dengan varian biasa pada bulan Ogos, kami difahamkan GR-S Land Cruisers baharu ini akan berharga di bawah ¥ 10 juta (RM 380,000). Maklumat yang lebih konkrit akan tersedia dalam beberapa minggu dan bulan yang akan datang, terutamanya apabila varian ini nampaknya memasuki siri produksi pada 19 Julai.

Previous post

Brabus Memberi Mercedes-AMG E 63 S Penambahbaikan Prestasi

Next post

Perodua Aruz Diperbaharui Untuk 2021

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *