Berita Auto

Renault Akan Mengurangkan Kelajuan Tertinggi Model Baharu Kepada Hanya 180km / j

Renault mengikuti jejak Volvo dalam usaha untuk memastikan pemandu tidak memandu laju.

Model Renault baharu yang dalam perjalanan ke bilik pameran di seluruh dunia akan mempunyai had kelajuan tertinggi mereka kepada hanya 180km / j. Ya, walaupun Renault jalanan inspirasi F1 kegemaran anda seperti Megane R.S. dan SUV Koleos akan mempunyai had kelajuan tertinggi 180km / j dan ini sesuai dengan arah yang ditetapkan oleh Volvo Cars tahun lalu. Sekiranya anda tidak tahu, Volvo Cars sudah mula menghadkan kelajuan tertinggi mereka tahun lalu dan ia akan segera dilaksanakan untuk semua model baharu. Di Malaysia, Volvo S60 terbaharu adalah yang pertama mempunyai kelajuan tertinggi yang dihadkan.

Groupe Renault telah mengumumkan bahawa ia akan menghadkan kelajuan tertinggi untuk semua kereta dan SUV Renault dan Dacia kepada 180 kph. Model pertama yang hadir dengan had kelajuan tertinggi baru ini adalah Renault Megane-E yang akan dilancarkan pada tahun 2022 di pasaran Eropah.

Inisiatif ini adalah sebahagian daripada perubahan syarikat sebagai sebahagian daripada strategi Renaulution dan berkait dengan matlamat keberlanjutan yang ditetapkan oleh rancangan ini. Sub-jenama Alpine berprestasi tinggi tidak termasuk inisiatif ini, yang menunjukkan bahawa Renault yang lebih sporty tidak akan ada had kelajuan.

Renault juga akan melengkapkan keretanya dengan beberapa lagi ciri untuk mengurangkan kemalangan jalan raya. Ini akan menjadi bacaan ‘Skor Keselamatan’ di infotainment yang akan menganalisis pemanduan pengguna melalui sensor di sekitar kereta dan memberi petua untuk mendorong pemanduan lebih selamat.

Kereta firma itu juga akan dilengkapi dengan ‘Safety Coach’, yang akan memberi amaran kepada pemandu mengenai potensi risiko di laluan mereka dan memproses data jalan raya dan lalu lintas untuk amaran masa nyata. Akhirnya, akan ada mod ‘Safe Guardian’ yang akan melambatkan kereta melalui mekanisme safe-safe yang akan mencetuskan secara automatik apabila sistem mengesan keadaan berbahaya seperti selekoh mengejut, tanpa kawalan stereng untuk jangka masa yang lama atau mengantuk .

Dua inovasi selanjutnya telah dibuat untuk kereta Renault yang dijual di Eropah, yang akan keluar untuk seluruh barisan. Sistem ‘Firefighter access’ secara signifikan akan mengurangkan masa tindak balas dalam memadamkan kebakaran elektrik dan bateri, dari dua jam hingga beberapa minit. Kereta Renault juga akan mempunyai ‘Code Rescue’. Ini akan menjadi kod yang boleh diimbas oleh perkhidmatan kecemasan dan mendapatkan maklumat mengenai struktur kereta. Syarikat itu mendakwa ini dapat membantu menyelamatkan mangsa kemalangan dalam masa 15 minit.

Walaupun belum dapat dilihat berapa banyak inisiatif ini menurun kepada Renault India, kami berpendapat bahawa inovasi ini dapat memberi kesan yang berguna kepada pasaran kami.

Renault To Reduce The Top Speed
VERSION R.S. LINE – BADGE E-TECH HYBRID

Dengan ESC dan beberapa tahap sistem bantuan pemandu ditetapkan akan menjadi wajib di India pada dekad yang akan datang, teknologi ini dapat meningkatkan manfaat keselamatan tersebut. Ini juga akan membantu mendidik pemandu India mengenai pemanduan yang lebih selamat, kekurangannya adalah salah satu penyebab utama kematian kita di jalan raya.

Previous post

Vaksin: GoCar Sediakan Pengangkutan Percuma Untuk Warga Emas Dan Kurang Upaya

Next post

Trak Pikap Ford Lightning Peroleh 44,500 Pesanan Dalam 48 Jam

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *