Bisnes

Berapa Banyak Hibrid Plugin Yang Akan Dijual Di Eropah Menjelang 2025

Unjuran hibrid plug-in masih tidak melihat kepada keperluan kitaran semula bateri.

Eropah dapat melihat 4.3 juta kenderaan plug-in dijual pada tahun 2025, mewakili kira-kira 28 peratus dari pasaran membeli kereta baharu. Kenderaan elektrik bertenaga bateri (BEV) akan mencapai lebih dari separuh penjualan tersebut, dan selebihnya dibuat oleh plug-in hybrid (PHEVs) kerana pengeluar kereta menggunakannya untuk memenuhi sasaran pelepasan baharu yang telah ditetapkan oleh Kesatuan Eropah.

Dalam senario ekonomi yang dipacu, BloombergNEF percaya BEV dapat menuntut hingga separuh bahagian pasaran Eropah dari penjualan pada tahun 2030 dan 85 persen pada tahun 2035.

Transport and Environment (T&E) menunjukkan bahawa kereta bateri-elektrik dan e-van boleh mencapai 100 peratus penjualan baharu pada tahun 2035 dan maklumat ini merangkumi Eropah selatan dan timur, di mana kadar pengambilan awalnya agak perlahan pada masa ini.

Namun, hal ini bergantung pada penggubal undang-undang di setiap negara meningkatkan sasaran CO2 dan menghasilkan polisi untuk mendorong perkembangan pasaran termasuk pengenalan infrastruktur pengecasan yang lebih luas. Kumpulan persekitaran menyatakan bahawa tanpa polisi tambahan ini, kereta bateri-elektrik akan menuntut 85 peratus pasaran EU dan 83 peratus e-van. Ini bererti hilangnya matlamat Eropah untuk menghilangkan karbon pada tahun 2050.

Dengan polisi yang tepat, kereta dan van bateri-elektrik dapat mencapai 100 peratus penjualan kenderaan baharu menjelang tahun 2035 di Eropah barat, selatan dan bahkan timur. EU boleh menetapkan tarikh akhir pada tahun 2035 dalam kepastian bahawa pasaran sudah siap. Ini bermaksud berakhirnya penjualan kereta baharu untuk kenderaan bertenaga petrol dan diesel.

Baru-baru ini, T&E menerbitkan hasil tinjauan 15 bandar di Eropah yang menunjukkan bahawa hampir dua pertiga penduduk bandar menyokong larangan penjualan kereta petrol dan diesel baharu pada tahun 2030.

Selain itu, Volvo Cars, Uber dan LeasePlan baru-baru ini adalah antara kumpulan syarikat yang meminta tarikh akhir untuk pembelian enjin pembakaran dalaman baharu atau kenderaan bertenaga petrol (ICE) di Eropah selewat-lewatnya tahun 2035. Sementara permintaan untuk elektrik meningkat bersama dengan bukti bukti kelayakan EV , menyusut tanda harga baharu untuk EV dan PHEV sudah tentu akan meningkatkan kadar penggunaan.

Keputusannya

Dari perspektif permintaan, kos pemilikan dan jarak yang tersedia semakin menarik bagi pemandu, dengan model baharu yang mampu dimiliki memasuki pasaran. Selain itu, pakej rangsangan fiskal (atau pengecualian) masih berlaku. Tetapi mungkin yang paling penting, dari segi penawaran, pengeluar kereta perlu mematuhi jejak rata-rata 95 gram CO2 se kilometer untuk kereta yang baru dibina tahun ini, yang harus dikurangkan sebanyak 15 peratus lagi pada tahun 2025. Beberapa negara Eropah telah mengadopsi sasaran untuk mencapai 100 peratus pelepasan sifar untuk penjualan kereta baharu antara tahun 2025-2035.

Jualan 2021 PHEVs 

Penjualan kenderaan hibrid plug-in (PHEV) melonjak dari 1 peratus kepada 5 peratus pendaftaran baharu Eropah. Negara-negara Nordik juga memimpin di sini (Sweden 23 peratus, Norway 20 peratus dan Finland 14 persen).

Ini sebenarnya mencerminkan kebangkitan semula hibrid berikutan trend membuat model tradisional yang siap untuk perjalanan elektrik pendek. Sebelum BEV menarik pertama memasuki pasaran, kereta hibrid (termasuk PHEV) menjadi semakin popular. Kenaikan PHEV pada masa ini dapat dilihat sebagai pendahulu kepada perkembangan BEV yang lebih jauh.

Previous post

Ducati Hypermotard 950 Ditambahbaik Untuk 2022

Next post

Mercedes-AMG GLS 63 S Dan GLE 63 S Terima Sentuhan Brabus

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *