Berita Auto

Toyota Aygo Generasi Seterusnya Akan Menggunakan Platform TNGA-B

Toyota Aygo mungkin mendapatkan rawatan TNGA.

Hatchback segmen A biasanya merupakan jalan kompromi yang ekstrim dan keputusan pemotongan kos yang ketat. Sejak tahun 2005, Toyota di Eropah telah membangun Aygo bersama kenderaan dari Citroen dan Peugeot dengan alat ganti bersama. Melangkah ke hadapan, Toyota baru saja mengumumkan bahawa mereka berkomitmen untuk kereta bandar baharu di segmen ini. Aygo telah mula dijual sejak tahun 2005, dengan model generasi ke-2 yang dilancarkan pada tahun 2014. Kemungkinan kenderaan segmen A baharu ini akan mengekalkan nama Aygo, tetapi ini belum dapat disahkan.

TNGA-B-Platform-top-2.0

Kereta bandar baharu yang baru diumumkan oleh Toyota akan duduk di atas platform TNGA-B. Ia akan menjadi kereta GA-B ketiga selepas model Yaris Eropah / Jepun (termasuk GR Yaris) dan Yaris Cross, yang merupakan kenderaan segmen B.

TNGA-B-Platform-Yaris-back-left-3.0

Toyota masih mementingkan perincian hatchback segmen A baharu ini. Walau bagaimanapun, beberapa perkara nampak jelas. Ia tetap akan menjadi kenderaan bertenaga petrol atau diesel, kerana jenis kereta ini adalah mengenai harga rendah. Teknologi kenderaan elektrik bateri masih belum mencapai skala ekonomi dan harga yang diperlukan untuk segmen ini.

TNGA-B-Platform-front-right-4.0

Mereka juga menjangkakan bahawa pengenalan hatchback segmen A ini akan membawa produksi TNGA-B hingga 500,000 unit se tahun di Eropah. Memandangkan model Aygo semasa sudah terjual kira-kira 100,000 unit setahun, mungkin perikatan PSA harus terus mencapai angka seperti itu kerana tidak mungkin angka Yaris dan Yaris Cross dapat membantu merapatkan jurang ke 500,000.

TNGA-B-Platform-side-left-5.0

Sama ada perjanjian untuk menghasilkan hatchback segmen A baharu ini bersama jenama PSA masih belum jelas. Memandangkan PSA adalah sebahagian daripada persekutuan Stellantis yang lebih besar dengan FCA, persekutuan strategik antara Toyota, Citroen dan Peugeot mungkin sukar untuk dibenarkan. Mungkin pakatan lain yang ada dengan Suzuki, Subaru, atau Mazda sebaliknya akan digunakan untuk menyudutkan pasaran ini dan meningkatkan penggunaan TNGA-B.

6.-BHPetrol_Euro5-Diesel_Web-Banner_BM_GoHedGostan_650x85_FA-6

Inilah siaran media Toyota dengan lebih maklumat.

SIARAN MEDIA

Toyota today announced its continued commitment to Europe’s A-segment (city cars), confirming it will produce a third model on its GA-B vehicle platform.

The new car will continue the role of previous A-segment models as an entry point to the Toyota brand and maintain the key quality of being accessible to customers.

The Toyota New Global Architecture (TNGA) philosophy for the development of new vehicle platforms has delivered recognised improvements in the ride, handling, safety and styling of a succession of new models. The all-new Yaris, for example, recent winner of the 2021 European Car of the Year award, is constructed on the GA-B platform and has been very well received by customers for its design, packaging, efficient and responsive hybrid electric powertrain, driving dynamics and class-leading safety.

The next model to use the small car platform will be the Yaris Cross SUV, scheduled for launch later in 2021. Yaris Cross and the new A-segment model are expected to increase European production of GA-B based vehicles to more than 500,000 units a year. Achieving this volume will help deliver the economy of scale required to ensure that the new A-segment model is an accessible proposition for customers.

The choice of powertrain is equally important. The A-segment remains dominated by models powered by internal combustion engines, further emphasising how cost remains a key consideration. The market outlook sees this situation continuing, with financial accessibility remaining a dominant consideration for customers

Previous post

Bridgestone Dilantik Pembekal Tayar Perodua Ativa

Next post

Hyundai Kona N Semakin Hampir Untuk Dilancarkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *