Bisnes

SISMA Auto Mungkin Hentikan Perniagaan Jaguar Land Rover Mereka Di Malaysia

Sime Darby Motors Akan Kekal Sebagai Penjual & Servis Jaguar Land Rover

Sekiranya anda peminat kereta di Malaysia dan berada dalam lingkungan umur saya, anda akan mengetahui bahawa SISMA Auto telah lama terlibat dalam penjualan dan perkhidmatan kereta Jaguar di Malaysia.

SISMA Auto mula beroperasi lebih dari 26 tahun yang lalu pada tahun 1994 sebagai pengimport dan pengedar eksklusif untuk kereta Jaguar di Malaysia.

SISMA-Auto-To-Close-Jaguar-XF-Sportbrake-2021-2.0

Pada bulan Februari 2014, SISMA Auto, menerima Land Rover ke dalam keluarganya melalui pembentukan Jaguar Land Rover (Malaysia), dengan rakan usaha sama Sime Darby Motors. Usaha sama itu dibentuk melalui pengambilalihan SISMA Auto sebanyak 40 peratus dalam Land Rover (Malaysia) Sime Darby Motors, yang dinamakan semula sebagai Jaguar Land Rover (Malaysia).

Jaguar Land Rover (Malaysia) seterusnya melantik Sime Darby Auto ConneXion dan SISMA Auto sebagai super-dealer dua jenama Jaguar Land Rover di seluruh Malaysia.

Pada tahun 2017, SISMA Auto mengejutkan industri automotif Malaysia dan menambahkan jenama premium ketiga, Volvo, ke dalam portfolio mereka. Hari ini, SISMA Auto mengendalikan 3 perniagaan automotif, iaitu Jaguar Land Rover Glenmarie, Jaguar Land Rover Penang yang terletak di Jalan Sultan Ahmad Shah di pulau Pulau Pinang dan juga Volvo Bukit Bintang (Kuala Lumpur) yang baharu dibuka pertama kali di Menara Worldwide.

Bilik pameran baharu ini melengkapkan pusat perkhidmatan Jaguar Land Rover yang lengkap di Sungai Pinang yang beroperasi sejak 2015.

Cawangan Pulau Pinang adalah pengedar ketiga Sisma Auto yang sama dengan pusat 3S utamanya di Glenmarie dan bilik pameran kota yang terletak di Bukit Bintang.

SISMA-Auto-To-Close-Jaguar-F-Type-Convertible-2021-3.0

Pada Jun tahun 2020, SISMA Auto memulakan langkah baharu dengan perniagaan Volvo dan memulakan SELEKT Volvo. Pelancaran program kereta terpakai penyelenggaraan sepenuhnya 360 yang dikenali sebagai Volvo SELEKT.

Program ini dibuat untuk pelanggan yang arif, yang menginginkan kecemerlangan dan kualiti kereta Volvo yang sama tanpa kompromi tetapi pada harga yang mereka mahukan. Hasilnya adalah pengalaman pemerolehan kereta yang lancar yang benar-benar Volvo dan pasti meninggalkan kesan yang berkekalan.

Dalam 3 tahun terakhir, perniagaan Volvo untuk SISMA Auto telah berkembang dan mereka telah memperkenalkan produk baharu dan menarik dengan harga pemasangan tempatan yang memberikan lebih banyak pilihan kepada pelanggan premium.

Sementara itu, kenderaan Jaguar dan Land Rover tetap diimport sepenuhnya dan ini tidak memberi mereka kelebihan harga jual berbanding BMW, Mercedes-Benz dan Volvo. Seperti Audi, yang juga diimport sepenuhnya, model Jaguar dan Land Rover menghadapi persaingan yang sengit dan penjualan tidak begitu baik.

Perbandingan antara kenderaan pemasangan tempatan dan kenderaan yang diimport sepenuhnya seperti Volvo XC60 dan Range Rover Evoque setinggi RM75,000. Pembeli Malaysia akan menjimatkan RM75,000 dan membeli Volvo XC60 yang dipasang tempatan. Volvo XC90 T8 yang dipasang tempatan pada harga RM373,000 hampir RM165,000 lebih murah daripada Range Rover Velar yang diimport sepenuhnya pada harga RM555.000.

Kemudian ada pula masalah berterusan dengan pengimport AP (approved permit) dapat mengimport Range Rover dan Jaguar terpakai berusia 2 hingga 3 tahun dari England dan menjualnya dengan harga hampir 30 peratus lebih murah berbanding yang tersedia baru. Ini seterusnya mengurangkan kemungkinan penjualan kenderaan Jaguar dan Range Rover baharu yang dilengkapi dengan jaminan dan perkhidmatan penuh.

Ini adalah hasil daripada, tidak lain dan tidak bukan, masalah pasaran kenderaan Malaysia yang tidak adil.

Previous post

Kitar semula E-Waste Anda Di Mana-mana Dealer Kereta Volvo Di Malaysia

Next post

Diskaun RM5K Untuk Honda City Dan BR-V Mac Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *