Bisnes

Mengapa Ada 38 Pemegang Permit Yang Diluluskan (AP) Baharu Tahun 2019 Ini?

Kami baru-baru ini bertemu dengan otai pemegang Permit Yang Diluluskan (AP) yang lama dan beliau mengesahkan kepada kami bahawa kini terdapat 38 pemegang AP baru di Malaysia. Pemerintah baru telah memberikan 38 pengimport mobil baru ‘hak’ untuk mendapat keuntungan yang ‘mudah’. Dari apa yang kami tahu, kebanyakan pemegang 38 AP baru ini sudahpun  mula bercakap dengan pemegang AP  lama untuk ‘menjual’ AP mereka kerana mereka tidak berniaga kereta dan sebaliknya hanya mahu bayaran RM18,000 hingga RM22,000 untuk setiap AP.

Senario Pi Mai Tang Tu saja nampaknya.

Kuota AP tahunan pemegang AP yang lama dikurangkan untuk menampung pemegang AP baru. Ini bererti jumlah pengedaran AP kekal sama dan hanya keuntungan AP kini tersebar sama rata dengan 38 pemain baru ini yang kebanyakannya hanya menjual AP mereka dan tidak melakukan perniagaan import.

BHP Banner

Dengan senario baru ini, jelas bahawa perniagaan kereta yang diimport  terpakai / kelabu akan kekal dan membolehkan ramai lagi untuk menjadi dan mengekalkan pendapatan tinggi mereka sementara yang lain macam kita ni terus membayar harga yang tinggi untuk kenderaan yang diimport.

Young-Star-Agility 2

Previous post

BMW 8-Series Coupe Akan Tiba Di Malaysia Minggu Hadapan

Next post

Pengganti Pagani Huayra Bakal Ditawarkan Dalam Versi V12 dan Elektrik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *