Undang - Undang

Penjimatan Bahan Bakar Hibrid Plug-In TIDAK Seperti Tuntutan Angka Rasmi

Kemudian ada kos penggantian bateri untuk Hibrid Plug-In setelah jaminan bateri berakhir.

Pada 2 Mac tahun ini, Juara Pengguna Britain, Which? menyiarkan kenyataan yang menunjukkan bukti bahawa angka kecekapan bahan bakar yang tidak realistik untuk kereta hibrid plug-in yang telah diiklankan oleh pengeluar kenderaan tersebut.

Penemuan ini juga menunjukkan bahawa pemilik PHEV berpotensi berbelanjakan ratusan pound (Ringgit) lebih untuk penyelenggaraan dan bahan bakar dalam jangka masa pamjang. Ujian baharu oleh Which? juga sama dengan apa yang telah dilaporkan oleh Greenpeace sebelum ini dan juga Transport & Environment yang telah melakukan ujian dan kajian terperinci mengenai PHEV.

Ia bermula dengan laporan yang agak mendedahkan dari Pengangkutan dan Alam Sekitar, Transport and Environment (T&E) yang menyatakan, dua dari hibrid plug-in yang paling popular pada tahun 2020 semuanya mengeluarkan lebih banyak CO2 daripada apa yang diiklankan, ketika diuji di dunia nyata dan kerajaan harus menamatkan subsidi pembelian dan pengurangan cukai yang banyak untuk hibrid plug-in yang memarakan api skandal pelepasan baharu ini.

BMW X5 dan Volvo XC60 PHEV memancarkan 28-89 peratus lebih banyak CO2 daripada yang diiklankan ketika diuji oleh Emission Analytics pada bateri yang diisi penuh dalam keadaan optimum. Dengan bateri kosong, mereka mengeluarkan tiga hingga lapan kali lebih banyak daripada nilai rasmi. Ketika digerakkan dalam mod pengecasan bateri, yang mungkin menjadi kebiasaan ketika pengendara mengecas lebih awal daripada menggunakan mod elektrik di zon pelepasan rendah, PHEV memancarkan 3 hingga 12 kali ganda.

plug-in-hybrid-not-fuel-efficient-hybrid-logo-2.0

Julia Poliscanova, pengarah kanan untuk kenderaan bersih di T&E, berkata: “Hibrid plug-in adalah kereta elektrik palsu, yang dibina untuk ujian makmal dan pelepasan cukai, bukan pemanduan sebenar. Ujian kami menunjukkan bahawa walaupun dalam keadaan optimum, dengan bateri penuh, kereta mencemarkan lebih daripada yang diiklankan. Kecuali jika anda menggerakkannya dengan lembut, pelepasan karbon boleh melebihi carta. Kerajaan harus berhenti mensubsidikan kereta ini dengan berbilion-bilion wang pembayar cukai.”

Setelah bateri habis, ketiga hibrid plug-in hanya dapat memandu 11-23km dalam mod enjin sebelum mereka melebihi pelepasan CO2 rasmi mereka untuk setiap km, T&E menganggarkan. Ini bertentangan dengan narrative pembuat kenderaan yang mengelirukan bahawa PHEV yang dijual sekarang sesuai untuk perjalanan panjang. Sebenarnya, ia mesti dicas lebih kerap daripada kereta elektrik bateri, yang jaraknya sekitar 300km dengan sekali cas.

plug-in-hybrid-not-fuel-efficient-charging-3.0

Sambil pembuat kenderaan menyalahkan pelanggan kerana terlalu banyak menggunakan enjin, model PHEV yang dijual hari ini sering kekurangan tenaga, jarak atau kelajuan pengecasan EV yang diperlukan. Sebagai contoh, dua daripada tiga kereta yang diuji, BMW X5 dan Volvo XC60, tidak dapat dicas dengan pantas.

Tidak lama selepas Greenpeace mengeluarkan kenyataan yang menunjukkan ketidakcekapan PHEV. Laporan Greenpeace menyatakan, majoriti model hibrid adalah SUV yang lebih berat dan kuat dan sedan mewah, yang membatasi kemampuan mereka untuk mengurangkan pelepasan, menurut analisis.

plug-in-hybrid-not-fuel-efficient-charging-2-4.0

Purata output enjin hibrid plug-in yang ada di Jerman ialah 335hp, sementara semua kereta yang baharu didaftarkan pada tahun 2019 adalah hanya 158 hp. Selain itu, ujian oleh persatuan automobil Jerman ADAC menunjukkan bahawa penggunaan bahan bakar kereta hibrid dalam penggunaan harian jauh lebih tinggi daripada yang dinyatakan dalam maklumat peniaga.

“Sekiranya kerajaan persekutuan sekarang mempromosikan penjualan hibrid plug-in, ia hanya akan membantu short-term bottom line syarikat kereta, tetapi akan merosakkan iklim,” kata pakar pengangkutan Greenpeace, Benjamin Stephan.

“Industri automotif Jerman harus cepat menyesuaikan diri dengan era enjin post-combustion. Pakej yang mengabui seperti hibrid plug-in melambatkan perubahan ini. “

Analisis Greenpeace menilai data dari 88 model hibrid plug-in yang kini terdapat di Jerman. Daripada jumlah itu, 40 adalah SUV, sementara 21 adalah model kelas atas dan menengah atas.

plug-in-hybrid-not-fuel-efficient-charging-3-5.0

‘Which?’ adalah organisasi ‘jagoh’ pengguna yang telah menguji 22 model PHEV yang popular mendapati mereka semua tidak memenuhi tuntutan pembuat kereta, dengan yang terburuk adalah 72 peratus kurang cekap daripada yang dituntut dan yang ‘terbaik’ masih 39 peratus di bawah peringkat ekonomi bahan bakar rasmi.

Sementara itu, di semua ujian yang dilakukan oleh Which? lebih sukar daripada ujian rasmi untuk menggambarkan keadaan pemanduan sebenar dengan lebih baik, mendapati kenderaan rata-rata kurang 61 peratus lebih cekap bahan bakar daripada penilaian ekonomi bahan bakar rasmi, yang bermaksud pemandu boleh membayar rata-rata £ 462 (sekitar RM2,616) lebih dalam kos bahan bakar setahun .

Angka penggunaan bahan api adalah faktor penting bagi pengguna (bukan untuk kebanyakan rakyat Malaysia kerana PHEV mendapat potongan cukai import yang baik yang membawa harga jualan mereka di bawah waris petrol mereka) ketika membeli kenderaan hibrid plug-in.

Walau bagaimanapun, angka penggunaan bahan api pengeluar – batu setaip galon (mpg) – dikira menggunakan Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) dan berdasarkan jarak pemanduan elektrik model, antara faktor lain. Ini bermakna mpg yang sebenarnya dapat dicapai dalam pemanduan di dunia nyata jauh lebih rendah dan pemandu boleh menggunakan dan menghabiskan lebih banyak bahan bakar daripada yang dijangkakan.

Dalam satu kes yang agak teruk, jagoh pengguna mendapati hibrid plug-in X5 BMW adalah 72 peratus kurang cekap daripada angka rasmi dan boleh menelan kos pemiliknya sebanyak £669 (lebih kurang RM3,789) setahun.

Menurut BMW, model ini dapat meliputi 188.3 batu se galon, tetapi ujian Which? mendapati ia hanya boleh meliputi 52.8 batu se galon. Menurut kiraan Which? berdasarkan mpg pengeluar, pemilik mungkin mengharapkan untuk berbelanjakan £258 (kira-kira RM1,461) untuk bahan bakar setiap tahun, namun, menggunakan angka mpg Which?, mereka akan menghabiskan £927 (kira-kira RM5,250) setahun.

Nilai Resale

Pemilikan sebarang hibrid plug-in disertakan dengan kos mengganti bateri setelah jaminan pengeluar berakhir dan inilah sebabnya nilai hibrid terpakai sekarang sangat rendah.

Previous post

Perodua Ativa Dilancarkan - Harga Dari RM61,500

Next post

5,000 Tempahan Awal Untuk Perodua Ativa Crossover Dan Masih Meningkat

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *