Kemalangan / Rosak / Recall

6 Maut Dalam Kemalangan Bertindih Besar-Besaran Di Lebuhraya Texas Amerika Syarikat

Kemalangan bertindih maut dipercayai akibat hujan beku semalaman yang menyebabkan ais nipis terbentuk di permukaan jalan

Selain daripada hujan lebat sekali sekala yang menyebabkan banjir kilat, iklim Malaysia tidaklah sebahaya bagi kita pemandu di sini. Kami bernasib baik kerana kami tidak perlu menghadapi musim salji dan cuaca sejuk yang melampau, yang boleh menyebabkan keadaan memandu yang berbahaya. Apa yang berlaku di sini adalah contoh malang bagaimana bahayanya apabila cuaca menjadi sejuk dan beku.

Sekurang-kurangnya enam orang terbunuh dan berpuluh-puluh cedera dalam kemalangan bertindih lebuhraya yang amat besar yang melibatkan lebih daripada 130 kenderaan di Fort Worth, Texas, Khamis lalu. menurut laporan, sekurang-kurangnya 65 orang dirawat di hospital, dengan 36 daripadanya dibawa dengan ambulans dari lokasi nahas, termasuk tiga yang mengalami kecederaan kritikal.

pileup

Kemalangan bertindih awal pagi ini berlaku berikutan hujan lebat yang menyebabkan lebuh raya Interstate 35 tidak dapat dilalui. Steve Goss, seorang ahli meteorologi dengan National Weather Service’s Storm Prediction Center di Norman, Oklahoma, mengatakan bahawa ribut ais datang sebagai pusaran polar – udara berpusing yang biasanya di atas kutub Bumi – telah bergerak berhampiran sempadan AS-Kanada, mengakibatkan cuaca sejuk jauh lebih ke selatan dari biasa.

pileup

Permukaan licin jalan di kawasan itu sangat berbahaya sehingga salah satu ambulans yang tiba di tempat kejadian turut terlibat dalam kemalangan. Malah responden pertama dilaporkan mengalami kesukaran untuk berjalan di jalan raya. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa kejadian itu seperti sesuatu yang biasa kita lihat dalam filem bencana.

pileup

Di Malaysia, jalan-jalan berais mungkin tidak akan berlaku, tetapi kami masih menghadapi banyak curahan hujan setiap tahun yang boleh mengakibatkan jalan raya licin, selain masalah lain seperti jarak penglihatan yang buruk. Atas sebab ini, penting untuk memastikan kenderaan berada dalam keadaan terbaik sebelum memulakan perjalanan dan terus berwaspada di jalan raya. Untuk lebih banyak petua mengenai petua pemanduan yang selamat, baca artikel-artikel ini: Tips / Nasihat Untuk Anda Pertimbangkan Sebelum Memandu Kedalam Hujan Lebat dan Pandu Secara Berhemah Ketika Hujan: Sejauh Mana Anda Tahu Sebenarnya?

Previous post

Alfa Romeo GTV6 3.0 Dibina Untuk Berlumba Di Afrika

Next post

Kemalangan BMW M4 Di Singapura Menyebabkan 5 Maut

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *